ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن
Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.
12:29
24/12/2016
Huiswerk behandeling
Geen huiswerk behandeling deze week, we hebben ons geconcentreerd op de theorie.
Theorie
In Arabisch worden woorden zoals bekend rondom een wortel gevormd, met 3 (en soms 4) radicalen. Rondom de radicalen kun je suffix, infix en prefix plaatsen. (hoofdstuk 1, bladzijde 18).
Voor werkwoorden en vergrotende en overtreffende trap heb ik op het whiteboard bij les 3 in het derde jaar al een uitgebreide omschrijving gegeven. Lees die desnoods ook nog een keer door, in deze les hebben we het verband behandeld tussen het werkwoord (WAT, handeling), de uitvoerder (WIE) en de plaats van handeling (WAAR).
Korte herhaling voor werkwoorden eerst:
Bij werkwoorden zien we zowel in verleden als tegenwoordige tijd dus R3 R2 R1 als model (hoofdstuk 6 en 9). Voor dit moment gaan we bij werkwoorden uit van de basisstam (Stam I) , in deel 2 komen andere stammen aan bod. Er zijn 10 stammen, maar 80% is stam I
De basisstam bestaat dus uit 3 radicalen. Zoals in hoofdstuk 6 duidelijk is, heeft een werkwoord in de verleden tijd ALTIJD een fatha op R1 en R3. Voor R2 gaat op:
80% van de werkwoorden heeft bij stam I een fatha op R2
12% van de werkwoorden heeft bij stam I een kasra op R2
8% van de werkwoorden heeft bij stam I een damma op R2
Met het werkwoord geven we dus de handeling aan (WAT).
دَرَسَ - leren/studeren
Vanuit het werkwoord is simpel de uitvoerder te bepalen (WIE). Dit gebeurt door een ‘alif’ na R1 te plaatsen R2 krijgt altijd een kasra.
دارِس - student
Vanuit het werkwoord is simpel ook de locatie (WAAR) te bepalen. Dit gebeurt door een ‘mim’ voor R1 te plaatsen en een ‘sukun’ op de R1.
مَدْرَسة - school
Welk hulpteken R2 krijgt en of een woord vrouwelijk is, is wel een kwestie van kennis, maar in basis heb je nu zowel WIE, WAT en WAAR gemaakt op basis van de basisstam.
In sommige gevallen zal er geen sprake zijn van een WAAR, hou hier m.n. rekening mee bij het maken van het huiswerk.
Huiswerk
Als huiswerk het volgende:
Maak 6 kolommen (8 als je rekening houdt met volgende les):
Kolom 1 bevat de basisstam van elk werkwoord van de lijst van de site (lijst die we ook bij hoofdstuk 9 gebruikt hebben, alle werkwoorden dus).
Kolom 2 bevat de betekenis/vertaling
Kolom 3 is de uitvoerder, afgeleid zoals hierboven beschreven
Kolom 4 is de vertaling van kolom 3
Kolom 5 is de plaats van handeling, afgeleid zoals hierboven beschreven
Kolom 6 is hier de vertaling van
Doe dit dus voor alle werkwoorden op de lijst.
Daarnaast kun je als oefening ook oefening 5 van hoofdstuk 10 nog maken, voeg dan wel مَدْرَسة toe aan zin 3.
ZZZ (Zeven zinnige zinnn).
Deze oefening bestaat uit aantal delen, te weten:
• Maak 7 zinnige zinnen (in Nederlands) en stuur deze via huiswerk op de site naar Khaled. Als onderwerp bij huiswerk (waar je normaal H.5 B.86 O.1 bv invult) vul je nu als onderwerp de volgende omschrijving in: “ZZZ t/m les 10”
• Vertaal de 7 zinnige zinnen ook in Arabisch en schrijf deze op het lijnpapier. Neem deze mee naar de les.
• Gedurende de les leest een persoon een zin voor, de volgende persoon vertaald die zin dan.
Marcel
Aantal uren educatie: 15,0+1,5=16,5 uur
1 Guest(s)
Permalink Comments off