ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Les 4, 1 november 2018, Amersfoort
03/11/2018
12:52
Avatar
marcel_d
Member
Members
Forum Posts: 32
Member Since:
24/12/2016
sp_UserOfflineSmall Offline

Huiswerk behandeling

Oefening 1 van hoofdstuk 9 behandeld en de conversatie gedaan. Khaled blijft hameren op veel spreken, maar tegelijk willen we de tijd ook nuttig gebruiken met theorie.
Voor de komende week, zie ook het huiswerk, zullen we VEEL moeten spreken vanwege de oefeningen maar besteed ook tijd aan het opmaken van 7 zinnige zinnen en oefenen van de conversatie.

Khaled geeft ook (in de auto na afloop) een tip om conversatie ‘levendiger’ te maken, nl. gebruik van de vragende voornaamwoorden in combinatie met werkwoorden. Dus bv

Wat heb je gegeten?
voorbeeld antwoord: Ik at groenten
ماذا أَكَلْتِ / أَكَلْتَ ؟
أَكَلْتُ خُدْراً

Waar eet jij?
voorbeeld antwoord: ik eet in de kamer
أَيْنَ تَأْكُلُ؟
آكُلُ في الغُرْفةِ

Wanneer eet jij?
voorbeeld antwoord: ik eet ’s morgens (in de morgen)
مَتَى أَكُلْتِ / أَكُلْتَ ؟
أَكَلْتُ صَباحاً / في الصَّباحِ

Combinaties zoals hierboven zitten deels al in de conversatie maar met de werkwoorden die we nu in tegenwoordige tijd en verleden tijd kennen, is meer conversatie mogelijk. Zie ook huiswerkoefening rondom de werkwoorden.

Theorie
Geen nieuwe theorie, wel wat vragen beantwoord rondom hoofdstuk 9. Zie voor uitgebreid verslag van hoofdstuk 9 ook les 3 op het whiteboard.

We hebben kort gediscussieerd over de diverse woorden die in het Arabisch gebruikt worden voor wat we in Nederlands vaak als 1 element zien. In het Arabisch is er bijvoorbeeld voor elk type paard een eigen benaming, terwijl we in Nederland wel vaak bijzonderheden kunnen aanduiden maar vaker de verzamelnaam gebruiken.
(Arabisch: werkpaard, dressuurpaard, militair paard, parade paard, rijpaard, springpaard, polopaard, trekpaard, ploegpaard, etc
Nederlands kent veel van die termen ook wel maar we gebruiken paard en bepalen vaker in de context waarvoor het paard wordt ingezet)
Arabisch kent circa 27.000 woorden, het Nederlands 25.000. In de basis is er dus weinig verschil. Door de afleidingen van woorden zoals hierboven, is het Arabisch echter veel omvangrijker.
In Nederlands zien we juist een veel grotere diversiteit in dialecten. Waar het Arabisch 5 dialecten kent, geldt voor Nederlands bijna dat elke omgeving (stad, streek) zijn eigen woordenschat heeft en een dialect vormt.

Bij de vragen deze les zie je juist door de vele afleidingen soms verwarring. Waar mogelijk hieronder dus een aantal toelichtingen.

Bij de overtreffende trap (blz 154) heb je bij punt 1 staan: de langste/grootste etc
Bijvoorbeeld de langste straat أَطْوَلُ شارِعٍ
Bij punt 4 staat: de langste/grootste in combinatie met bepaald zelfstandig naamwoord.
Bijvoorbeeld de langste straat الشَّرِعُ الأَطْوَلُ

Vraag is wat het verschil is tussen deze beiden, aangezien ze in Nederlands identiek lijken te zijn.
De langste straat in de vorm أَطْوَلُ شارِعٍ geeft de langste straat aan in absolute vorm. Dus de langste straat van de hele wereld of de langste straat in Nederland, etc.
De langste straat in de vorm الشَّرِعُ الأَطْوَلُ geeft de langste straat aan in relatieve vorm, dus de langste in een vastgestelde groep. Dus de langste straat van de straten in de wijk of de langste straat van de straten in Amersfoort.

In die context moet je ook klein-Azie lezen, het is de benaming voor Turkije.

Vraag wat het verschil is tussen
مُنْذُ ذَمَنٍ (vroeger, bladzijde 115)
مِن قَبْلُ (vroeger, bladzijde 135)
مُنْذُ ذَمَنٍ
is een aanduiding van vroeger in verder verleden (geschiedenis) terwijl مِن قَبْلُ juist een recenter verleden raakt.

Khaled wijst er nog op dat er op de site een lijst met werkwoorden staat, waarin we kunnen zien welk hulpteken het werkwoord in de tegenwoordige tijd krijgt

Vraag is wat er gebeurt als je een overtreffende trap combineert met een zin met een van constructie. De volgorde in een van-constructie is zelfstandige naamwoorden eerst, en daarna de bijvoeglijke. In de overtreffende trap zie je juist eerst het bijvoeglijke naamwoord en daarna het zelfstandige naamwoord.

كَلْبُ الرَّجُلِ الكَبيرِ الصَّغيرُ De kleine hond van de grote man, met hond en man als eerste en dan grote en kleine volgend, hulptekens tonen hier wat bij wat hoort.

Indien we nu willen zeggen : de kleinste hond van de grote man dan gebruik je LI :

In dit geval dan eerst de overtreffende trap van klein zoals in boek staat, gevolgd door onbepaald zelfstandig naamwoord hond met ‘i’ uitgang -- أَصْغَرُ كَلْبٍ
De verbinding met de grote man volgt dat via لِ en dan de grote man, die eveneens de ‘i’ uitgang krijgen via regels van het geheim van Khaled (na voorzetsel).

أَصْغَرُ كَلْبٍ لِلرَجُلِ الكَبيرِ

Wat hier ook mogelijk is een zin als:
أَصْغَرُ كَلْبٍ مِن كِلابِ الرَّجُلِ الكَبيرِ de kleinste hond van de honden van de man

In de conversatie tenslotte viel het volgende op:

أَسْكُنُ في .... و أَنتِ, أَينَ تَسْكُنُ؟
Ik woon in ….. en jij, waar woon jij?
... أَنا أَسْكُنُ في
Ik woon in…

Vraag was waarom أَنا hier apart gebruikt werd, in de werkwoordsvorm is immers door de vervoeging al duidelijk dat hier ‘ik woon’ staat.
Heeft te maken met de vragende zin. Indien daar sprake is van gebruik van specifiek “jij” (أَنتِ) dan antwoord je ook met specifiek ik.

Huiswerk

Als huiswerk het volgende (let op, maak oefening ook in de opgegeven volgorde, indien niet specifiek vermeld gaat het om oefeningen van hoofdstuk 9).
Dit is herhaling van vorige week, oefening 1 van hoofdstuk 9 is reeds behandeld:

• Oefening 4
• Oefening 5
• Oefening 6
• Oefening 1 (bladzijde 178, hoofdstuk 10)
• Oefening 3

• Oefening 4 (bladzijde 179, hoofdstuk 10)
deze oefening als volgt uitvoeren, zet de zin in de tegenovergestelde tijd (dus maak van de zin in de voltooide tijd een tegenwoordige tijd of omgekeerd)
• Oefening 1 (bladzijde 178, hoofdstuk 10)
deze oefening als volgt uitvoeren, zet de zin in de tegenovergestelde tijd (dus maak van de zin in de voltooide tijd een tegenwoordige tijd of omgekeerd)

• Oefening 7
• Oefening 15
• Oefening 8
• Oefening 9
• Oefening 16

Hanteer hier ook weer de standaard manier van werken bij oefeningen indien van toepassing: - Lees de zin in de oefening voor jezelf in het Arabisch
- Vertaal de zin in de oefening in het Nederlands.
- Vul de zin aan, verbeter hem, etc. Doe datgene waar de oefening voor bedoeld is.
- Vertaal de gemaakte oefenzin terug naar het Arabisch

Werkwoorden
Dit is nieuw !!
Maak een overzicht op papier waarin je voor ELK werkwoord (gebruik de lijst van de site) voor de eerste en tweede persoon enkelvoud (أَنا en أَنت) zowel de tegenwoordige als verleden tijd noteert.
Dus, als voorbeeld (in de uitwerking kolom voor persoonsvorm, VT en TT):

أنا فَعَلْتُ أَفْعَلُ
أَنتَ فَعَلْتَ تَفْعَلُ
أَنتِ فَعَلْتِ تَفْعَلِينَ

Deze oefening is met name ook bedoeld om zo alle werkwoorden nog eens te zien die in de conversatie onderling gebruikt kunnen worden, je hebt dan immers geen andere persoonsvormen nodig.

ZZZ (Zeven zinnige zinnen).
Deze oefening bestaat uit aantal delen, te weten:
• Maak 7 zinnige zinnen (in Nederlands) en stuur deze via huiswerk op de site naar Khaled. Als onderwerp bij huiswerk (waar je normaal H.5 B.86 O.1 bv invult) vul je nu als onderwerp de volgende omschrijving in: “ZZZ t/m les 6”
• Vertaal de 7 zinnige zinnen ook in Arabisch en schrijf deze op het lijnpapier. Neem deze mee naar de les.
• Gedurende de les leest een persoon een zin voor, de volgende persoon vertaald die zin dan.

Marcel
Aantal uren educatie: 4,5+1,5=6,0 uur

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 229
Currently Online:
Guest(s) 5
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 220
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1620
Posts: 1890
Newest Members:
Eric Beckers, Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.