ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن
Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.
11:54
26/09/2013
Donderdag 26-09-2013
Dag mede-cursisten,
Het huiswerk voor volgende week (3 okt) is de 2 sheets lezen en uit het boek arabisch voor beginners badzijde1 t/m 19.
Opdrachten maken van bladzijde 19&20.
*Dhr Khaled wil graag drie dagen van te voren de opdrachten hebben, dus uiterlijk dinsdag.
Succes en tot volgende week donderdag!
Groetjes,
Marieke
--------------------------------------------------------------------------------------------
Donderdag 03-10-2013
Dag medecursisten,
Het huiswerk voor volgende week is:
-Bladzijde 28 t/m 36 lezen en luisteren op de CD die is meegeleverd met het boek(Arabisch voor beginners deel 1). Met deze opdrachten oefenen je de uitspraak van de verschillende klinkers. Korte en lange.
-Verder hebben we sheets gekregen waarbij we het Arabische alfabet leren schrijven. Hierbij leren we de 'losse' letter, begin, midden en eind van de letter. Hierbij uitgelegd dat bijvoorbeeld de letter A op 4 verschillende manieren te schrijven is. Afhankelijk of dit beginletter is of een letter midden in het woord of dat de letter het woord eindigt.
We hebben in de les het alfabet in het Arabisch leren uitspreken. Door Khaled na te doen en vervolgens te herhalen.
Op bladzijde 21 en 22 zijn lichte klanken en op blz 23 staan de zware klanken. Deze zijn het best uit te spreken door de mond 'hol' te maken.
Bij 2.2.1 hebben we het gehad over de Fatha= hulpteken voor de a, Kasra= hulpteken voor i, Damma= hulpteken voor de u. Dit zijn hulptekens voor de korte klinkers. Kijk voor voorbeelden op bladzijde 25 bovenaan.
Bij 2.2.2 hebben we het gehad over verdubbelingstekens 'w'. Dit is een teken die je boven de letter zet als er een dubbele medeklinker in het woord staat zoals; roLLuik, leSSom, paPPot, muhaMMad.
Bij 2.2.3. hebben we het gehad over 'stilteken'. Dit is een teken (klein rondje) wat een pauze/stilte in het woord inlast. Nederlandse voorbeelden zijn; ont'bijt, aard'appelen, amb'tenaar, aard'bij, Qur'an.
Bij 2.2.4. hebben we het gehad over korte en lange klinkers. Zoals;
Man-----Maan
Zie------Zien
Zon------Zoon
Kijk voor voorbeelden op blz 26.
Paragraaf 2.4 en 2.5 hoeven we niet te lezen.
Op bladzijde 37 staat het alfabet ook beschreven. Hierin staat er hoe je de letter uitspreekt en hoe je hem opschrijft als losse letter, begin, midden en eind. Letters 1,8,9,10,11,27 hebben geen begin of midden omdat zij niet met een volgende letter verbonden mogen worden.
Tot zo ver! Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen!
Veel succes met de opdrachten en tot volgende week!
Groetjes,
Marieke
-----------------------------------------------------------------------------------------
donderdag 10-10-2013
Hallo allemaal,
In de afgelopen les hebben we gedeeltelijk het huiswerk laten nakijken door Khaled.
Verder hebben we bladzijde 28 t/m 30 klassikaal geoefend d.m.v. Khaled na te zeggen.
Huiswerk voor aanstaande donderdag:
-De gekregen stensels afmaken (alfabet schrijven)
- alle woorden van blz 28 t/m 30 in het Arabisch opschrijven in je schrift met hulplijnen. Deze worden dan ingeleverd aanstaande donderdag.
Succes allemaal.
Groet,
Marieke
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
(donderdag 17-10)
Dag allemaal,
In de afgelopen les hebben we de eerste 30 minuten besteed aan huiswerk na laten kijken en vragen stellen. We hebben het gehad over de uitspraak van de letters;
dol, t, sin, dal, kaf---> lichte klanken
za, ta, sad, dad, qaf--> donker/zware klanken
ha, th--> lucht alleen bij het uitspreken (lucht vanuit diep in je keel)
hã, za--> trilling bij het uitspreken
Verder hebben we de woorden van blz 31, oefening 3c, 4,5,6,7,8 en oefening 9, op blz 33 leren uitspreken. Dit door Khaled na te zeggen in klassikaal verband en individueel.
Huiswerk:
* De woorden die we hebben uitgesproken (blz: 31+32+33) moeten weer opgeschreven worden in je schrift.
*Stensels die we hebben gekregen moeten worden gemaakt.
Dit houd in:
- Het dikke pakket: na schrijven op de regels die er onderstaan. Werk van onder naar boven. Zodat je de voorbeeld letter altijd blijft zien.
- Het blaadje genaamd 'letter-press' na schrijven in je schrift. Voordat je dit doet, moet je eerst met een liniaal streepjes zetten op het blaadje. Als je goed kijkt zie je aan de zijkanten 2 kleine streepjes (=) volg deze lijnen met je liniaal. Zo kun je precies zien hoe groot de letter in je schrift geschreven moet worden, en hoe de verhoudingen liggen. Er staat 1 foutje in; de letter 'nun' staat op de lijn ipv tussen de lijn.
Verder belangrijk-> aanstaande donderdag is het herfstvakantie, dus geen les!
We starten vanaf 31 oktober vanaf 19.00 uur tot 20.45 uur!
Tot ziens,
Groetjes en succes,
Marieke
------------------------------------------------------------------------------------------------
(donderdag 31-10)
Hoi allemaal,
In de afgelopen les hebben we de eerste 30 minuten besteed aan huiswerk na laten kijken en vragen stellen.
Over de uitspraak gehad van :
fatha ( ` ) + sukun ( o ) = fatha ( ` ) en sadda ( w )
Kasra ( _ ) +sukun ( o ) = kasra ( _ ) en sadda ( w )
Damma ( &) + sukun ( o ) = Damma ( & ) en sadda ( w )
!!Hierbij genoemd dat je bij de tekens een beetje fantasie moet gebruiken. Ik heb helaas geen arabisch toetsenbord op mijn laptop. Maar ik hoop dat jullie mij begrijpen met het bovenstaande schema.
Verder hebben we bladzijde 34 en 35 klassikaal doorgenomen om de klanken en uitspraak te oefenen.
Huiswerk voor aanstaande donderdag:
- Bladzijde 34 en 35 mooi schrijven in je schrift.
- bladzijde 37 t/m 51 lezen. Probeer je zoveel mogelijk voor te bereiden hierop. Probeer het te begrijpen, schrijf je onduidelijkheden en vragen op. In de les aanstaande donderdag zal Khaled de theorie uitleggen en bespreken.
Tot zo ver weer!
Niet vergeten de les start vanaf 19.00 uur!!
Groet en succes allemaal.
assalamu alaikum
Marieke
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Donderdag 7-11-2013
Dag allemaal,
In de afgelopen les hebben we de eerste 30 minuten besteed aan huiswerk na laten kijken en vragen stellen.
Verder hebben we bladzijde 36, 40 t/m 43 klassikaal doorgenomen om de klanken en uitspraak te oefenen. Probeer de Arabische woorden te lezen, dit helpt je bij de uitspraak ervan.
Khaled heeft uitleg gegeven bij blz 38 en 39. Hierbij hebben we het gehad over de ligatuur van de lam en alif en over de vrouwelijke uitgang van tä marbuta.
*De vrouwelijke uitgang van tä marbuta.: Dit is de ö = de letter ha + ta. Vandaar o van de ha en de dubbelen puntjes van de ta. De ta marbuta spreek je uit als 'heh'.
* de kleine alif (' ) is de uitspraak een lange aa.
Het huiswerk voor aanstaande donderdag:
Blz 40 en 41 netjes schrijven in je schrift.
Groetjes,
Marieke
----------------------------------------------------------------------------------------------------
(donderdag 21-11-2013)
Dag allemaal,
We zijn de les begonnen met de Nederlandse namen in het Arabische schrift op te schrijven op het bord. Klassikaal proberen de namen te lezen en aan te geven wat er staat. Dit is een goede oefening om te kijken of je duidelijk Arabisch schrijft en of je de namen goed vertaald.
Wie zijn er geweest: Nelleke, Josien, Jamal en Marieke.
Volgende week weer 4 andere cursisten.
De woorden zijn nagekeken in je schrift wat de opdracht was van blz 51/52.
Verder hebben we naar bladzijde 53 gekeken. Hier zie je allemaal fruit/groenten soorten. We hebben geleerd wat enkelvoudig is opgeschreven en wat meervoud is. Alles wat enkelvoudig geschreven is eindigt met ta marbuta.
En we hebben op blz 56 de Arabische woorden bij de plaatjes geoefend.
Huiswerk.
- Blz 53 fruit/groenten-> 3 kolommen maken waarin je elk woord in het enkelvoud, meervoud en de Nederlandse vertaling zet.
_Op de website:
Op de homepagina staat een menu aan de linker kant. Klik vervolgens op info, dan op beginners en dan op les 3. Je krijgt dan een aantal pagina's te zien met oefeningen. Je maakt dan woorden met de opgegeven letters. Deze pagina's kun je ook uitprinten. Je schrijft de woorden in je schrift en probeert deze te vertalen. DIt geld voor de gene die dit nog niet hadden gedaan. (Marieke, Jamal, Nelleke).
-Lezen tot bladzijde 59.
Tot volgende week en succes.
Groet,
Marieke
1 Guest(s)
Permalink Comments off