ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن
Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.
11:17
06/03/2012
Hallo intensivisten!
De eerste les hebben we de stof behandeld t/m blz. 39
Lees de eerste bladzijden van het lesboek (blz. 14 en 15) tot 1.2 en blz. 24
Maak de vragen op blz. 19 (1.4)
De grijze kolommen van blz. 28 t/m 39 luisteren en herhalen.
Van de hand-outs moeten de letters gekopieerd worden (tip: maak de oefeningen van onder naar boven)
bij de "letter-press" moeten lijnen getrokken worden met liniaal
Aanschaffen: schrift met dubbele lijnen
Dit is de aftrap, succes! Groeten, Maren
Beste mensen,
Na de les van 12 maart 2012 hebben we het volgende huiswerk opgekregen:
Als je het huiswerk van 5 maart (zie hierboven) nog niet af hebt, maak dat dan eerst!
Als je moeite hebt met het schrijven van Arabische letters, elders op deze site kun je vinden. Inclucief filmpjes waarin wordt uitgelegd hoe je de letters schrijft.
Dan het huiswerk:
-Uit het boek de woorden op pagina 40 t/m 47 alle woorden die we behandeld hebben (onder de nummers 1 t/m 28) in je schrift schrijven.
-Het vel 950 - 36.C dat we vandaag hebben gekregen in je schrift schrijven met de letters op de juiste lijnen.
-Nog hand-out (stapel A4-tjes met een nietje) dat we van Khaled kregen om extra te oefenen met de letters. De Arabische letters overtekenen in de vakjes. Ik bedoel de hand-out met op de voorkant een plaatje van een oor, leeuw en konijn.
-3.3 op pagina 47 lezen, t/m pagina 49. Lees het, als je er vragen over hebt, dat komt later aan bod, in hoofdstuk 6)
-3.6 op pagina 51 oefening 1. De woorden aan elkaar schrijven
-Op deze website naar informatie (links onderin onder studenten) --> Beginners (onder lesmateriaal) --> Op les 3 klikken (even zoeken in de lijst) --> Dan komt er automatisch een Word-document dat je moet downloaden. Print die het liefste, daarmee ga je namelijk aan de slag: maak in je schrift twee kolommen. Aan de rechterkant schrijf je de losse Arabische letters uit het Word-document aan elkaar (dus van de losse letters uit het Word-document maak je steeds één woord) en aan de linkerkant schrijf je de Nederlandse vertaling. Doe dat met alle woorden uit het Word-document (twintig pagina's).
Het klinkt misschien erg moeilijk, maar als je er even goed voor gaat zitten, de tijd neemt en het alfabet uit het boek op pagina 37 gebruikt, moet het lukken. Vertaal de Arabische letters letter voor letter en dan kom je er vanzelf achter wat het Nederlandse woord is! In het alfabet op pagina 37 kun je ook zien hoe je de Arabische letters aan elkaar kan schrijven en hoe je de letters moet schrijven als ze aan het begin of het einde van een woord staan.
In de les hebben we behandeld (buiten het huiswerk van vorige week en wat ik hierboven noem):
-3.3.2
-3.4
-3.5 (het is niet belangrijk dat je de Arabische benamingen voor komma e.d. kent)
Volgende week gaan we oefening 5 op pagina 55 doen. Je kan er alvast aan beginnen als het je uitkomt.
Tot zover!
Nog een bericht van Khaled uit de les: zorg voor een apart schrift voor aantekeningen én een schrift voor het huiswerk!
12:02
08/03/2012
Hallo mede-cursisten!
Het huiswerk voor maandag 26 maart 2012:
- Schrijf tien namen in het Arabisch, maak 2 kolommen, 1 met de namen in het Nederlands en 1 met de namen in het Arabisch. (Tip: de p in het Nederlands is de ب).
- Lees bladzijde 61 van hoofdstuk 4 goed door, probeer de woorden te leren/herkennen voor de volgende les wanneer we bladzijde 60 gaan behandelen.
- Goed oefenen met het schrift en de letters. Luisteren naar de CD.
- Achterstand van de vorige keren eventueel inhalen.
Succes & tot maandag!
Groetjes Elodie
12:07
08/03/2012
Nog even een toevoeging:
- Lees ook de hand-outs die we hebben gekregen over de Nederlandse taal, zinsdelen, woordsoorten, bezittelijke voornaamwoorden enz. zodat we goed voorbereid zijn als we de grammatica gaan behandelen!
Wat we gisteren in de les nog hebben behandeld: oefening 5, 6 en 7 van les 3 (pagina 55-59).
Groetjes Elodie!
13:51
08/03/2012
Hallo cursisten!
Het huiswerk voor volgende week:
* Maak een tabel van de woorden op pagina 53. Schrijf de woorden zowel in het enkelvoud als meervoud. Tip: de woorden staan ook in het Arabisch geschreven op pagina 52.
Enkelvoud (eindigt op ta marbuta, voor een kleine uitleg zie pagina 38) | Meervoud (zonder ta marbuta)
* Maak oefening 1 op bladzijde 68.
* Schrijf (in je schrift) en leer de woorden van bladzijde 61.
* Lees de hand-out over de Nederlandse grammatica.
* Uitspraak van de korte en lange klinkers oefenen. zie het word-document op: https://leren.arabisch.nu/stude.....beginners/
* Liedje om het alfabet te oefenen staat op: http://www.funwitharabic.com/a.....rammar.htm
Behandeld in de les:
- oefenen met het lezen van woorden.
- schrijfwijze van enkelvoud en meervoud.
- Zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden --> mannelijk + ta marbuta = vrouwelijk. (zie 4.1 bladzijde 62)
- Het lidwoord 'een', bestaat niet. Er zijn alleen lidwoorden van bepaaldheid 'de' en 'het'.
de of het = the (in het Engels) = eerst de alif + lam en dan het zelfstandig naamwoord eraan vast (aan de lam). (zie 4.3 pagina 63).
- Het tekentje boven de alif op pagina 63 (het huis en de kamer) geeft aan dat de alif niet wordt uitgesproken.
- 4.4 pagina 63.
Tot maandag!
Groeten Elodie
14:07
08/03/2012
Hallo mede-cursisten!
Het huiswerk voor maandag 16 april (volgende week hebben we dus geen les):
Maak (in deze volgorde) oefening 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 8 van hoofdstuk 4.
Daarnaast, ter extra oefening, vertaal je ook nog opdracht 6, 7, 11 en 8 naar het Nederlands en stuur je op naar Khaled.
Opdracht 9 mag je in je schrift maken maar mag je ook uittypen in het Arabisch en doorsturen naar Khaled.
Tip bij opdracht 8: gebruik het plaatje!
Oefening 2 en 10 hoef je dus niet te maken!
Leer de woorden op bladzijde 76 en 77
Op pagina 76: 'ik heet' (mijn naam), ism-i. Jij heet (mannelijk), jij heet (vrouwelijk), hij heet, zij heet --> Deze vijf combinaties hebben iedere keer een andere uitgang -->
-i,
-u-ka
-u-ki
-u-hu
-u-ha
Deze uitgangen staan voor mijn, jouw(m), jouw(v), zijn en haar. Een ander voorbeeld: Bayt-i betekent dus 'mijn huis'. Schrijf nu voor iedere vorm (mijn, jouw(m), jouw(v), zijn en haar) 10 combinaties op (in totaal dus 50) op dezelfde wijze (als bayt-i, of bayt-u-ka) IN HET ARABISCH!
In de les behandeld:
4.5 Nominale zinnen
4.6 vragende voornaamwoorden en vragende zinnen (een vragende zin wordt ingeleid door het vraagpartikel hal, of a of een vragend voornaamwoord. de a gebruik je eigenlijk alleen bij 'is het niet', a+laysa).
4.7 persoonlijke voornaamwoorden
4.8 Plaatsbepalingen
4.9 conversatie
*Wanneer gebruik je in het Arabisch 'met' en wanneer gebruik je 'bij'? Met --> with (Achmed with Nadia). Bij --> is tijdelijk, 'ik ben even bij'.
*In het Arabisch gebruik je eigenlijk altijd eerst ik (ik en jij), en dus niet zoals we in het Nederlands gewend zijn 'jij en ik'.
*Als je het vragend voornaamwoord 'wie' gebruikt, moet je ook een persoonlijk voornaamwoord gebruiken. Je zegt dus niet 'wie is muhammed', maar je zegt 'wie is hij muhammed'.
Succes! Ik hoop dat alles een beetje duidelijk is, zo niet, stuur een berichtje!
Groetjes! Elodie
09:33
18/04/2012
Hallo allemaal,
Het was maandag (16/4) erg intensief. We waren maar met zijn vieren. Een aantal zieken. Joost is door persoonlijke amstandigheden gestopt.
We hebben de oefeningen die we als huiswerk opgekregen hadden, behandeld. Bij oefening 6 hadden we zinnen gevormd die begonnen met het vraagpartikel "هل". Dat kan in dit geval niet omdat in het antwoord geen ja of nee staat. Oefening 6 dus evt. opnieuw maken zonder "هل".
*هُنا* ايْصاً (ook) komt altijd aan het eind van de zin
*bezittelijk vnw: iets + ة........ wordt iets + ت..... (bv مدرسة wordt مدرستي)
*في: vertaald met in/op. Keuze في of على : als op=boven dan gebruik je على/ als in=binnen dan gebruik je في
We hebben ook de uitspraak van de woorden van blz 76 en 77 geoefend.
Het huiswerk voor volgende week is:
1) Oefening 6 evt. opnieuw maken zonder "هل"
2) 10 zelfstandige naamwoorden vervoegen met mijn/jouw(m)/jouw(vr)/zijn/haar
3) schrijf 7 zinnige zinnen met de woorden die je kent. (dus bv niet "ik ben een kip")
4) woorden blz 76/77 leren
5) we gaan een visitekaartje in het Arabisch maken. Het is de bedoeling dat we er elke les 1 zin aan toevoegen met de woorden die we tot dan geleerd hebben. Je kan bv beginnen met "mijn naam is ...."
Veel succes en plezier met het huiswerk. Beterschap voor de zieken en tot volgende week! Anita
20:15
08/03/2012
Beste mede-cursisten!
Ook maandag was het weer een intensieve les, er is veel theorie behandeld, eigenlijk alles van les 5.
We hebben de externe meervouden behandeld.
Vrouwelijke zelfstandige naamwoorden -->
1. meervoud van personen: - ta marbuta, + اب (alif en ta)
2. meervoud van zaken: idem.
Mannelijke zelfstandige naamwoorden --> meervoud
1. meervoud van personen: of znw + ūna (als het gaat om het onderwerp of naamwoordelijk gezegde) of znw + īna (voor alle andere gevallen)
Let op: onderstreep de laatste alinea 5.3 bijvoeglijke naamwoorden: meervouden van zaken worden grammaticaal als vrouwelijk enkelvoud gezien. Het bijvoeglijk naamwoord bij het znw. wordt dan in het vrouwelijk enkelvoud vervoegd.
Normaal geldt voor zaken:
zelfstandig naamwoord | bijvoeglijk naamwoord (bijvoorbeeld in 1 zinnetje een znw en bv. nw.)
enkelvoud | enkelvoud
meervoud | meervoud
tweevoud | tweevoud
mannelijk | mannelijk
vrouwelijk | vrouwelijk.
Meervouden van zaken voldoen dus niet aan deze regel, want het bijvoeglijk naamwoord behandel je dan als vrouwelijk enkelvoud.
Onderstreep ook het woord 'onbepaald' binnen het kopje 5.3.2 !
Het huiswerk voor over 2 (!!) weken (aanstaande maandag hebben we vrij):
Schrijf 7 zinnige zinnen, liefst ook doorsturen naar Khaled.
Maak opdracht 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 en 8 (als laatste) van les 5.
Heb je te weinig tijd, sla dan opdracht 10 over.
Bij opdracht 4 maak je alleen de zinnen uit oefening 2 vragend.
Opdracht 12 maak je zo: lees de zin, vertaal de zin in het Nederlands, geef het antwoord in het Nederlands en de vierde stap: vertaal het nu terug naar het Arabisch.
Daarnaast vertaal je opdracht 1,2,3,8,10,11,12 en 13 en stuur je deze naar Khaled.
Eventueel oefen je nog als je tijd hebt de conversatie oefening van les 5.
Oefening 1 en 2: het verschil is het lidwoord dat wel wordt gebruikt bij oefening 2 (niet bij oefening 1). Hierdoor krijg je ook een andere vertaling. Let daar dus op! Als je bijvoorbeeld zegt 'de jongen is klein', dan is klein het naamwoordelijk gezegde. Het naamwoordelijk gezegde is nooit bepaald (dus zonder lidwoord). Is het wel bepaald, dus met lidwoord, dan hoort het bij het zelfstandig naamwoord en is de vertaling 'de kleine jongen'. Het mooie huis is dan bijvoorbeeld al-bayt al-jamīl. En het huis is mooi is al-bayt jamīl.
Succes ermee en geniet van een mooie Koninginnedag!
Groeten, Elodie
11:14
06/03/2012
Dag beste mensen,
ik geloof dat ik niet veel begrijp van het whiteboard...maar ik hoop dat uiteindelijk het huiswerk wel aankomt.
De vorige 2 lessen waren er weinig mensen of bijna helemaal niet, veel nieuwe stof is er dus niet behandeld. Niet dat de leraar tevreden is over de resultaten van de tot nu behandelde lesstof!
Vandaar dat het huiswerk niet veel veranderd is na de vorige keren. Het belangrijkste is om de oefeningen van les 5 goed te maken en te begrijpen, voornamelijk oef 8 die niet makkelijk is. Leer goed de grammatica en misschien een ezelsbruggetje:
Bij 5.9 blz 86 oef 1, eerste zinnetje: hada rajul kabih: als er geen lidwoord staat is het: Dit is een lelijke man
oef 2, eerste zinnetje: hada al-rajul kabih: 1 lidwoord: Deze man is lelijk هـــذا الـــرجـــل قـــبـــيـــح
oef 3, eerste zinnetje: hada al-rajul al-kadih: 2 lidwoorden: Deze lelijke man هـــذا الـــرجـــل الـــقـــبـــيـــح
Als je de lesstof goed bekijkt vooral vanaf 5.3 blz 79 begrijp je het nog beter en kan je voor jezelf misschien een ezelsbruggetje maken!
Veel succes!
Claudia
21:41
22/05/2012
Hallo allemaal!
Gisteren hebben wij tijdens de les oefening 8 samen nagekeken. Het is van belang dat iedereen die onderhand goed snapt want we zijn al 3 weken bezig met dat hoofdstuk..
Verder hebben we:
- De woorden van hoofdstuk 6 doorgelezen (pg. 92-93)
- De theorie van 6.1.1. tot 6.4.3. gelezen (we hoeven geen rekening te houden met 6.4.1)
Het tabel op pagina 97 (6.2.3) is heel belangrijk! We moeten hem allemaal heel goed kennen want het is een vaste formule die we heel vaak gaan gebruiken.
Het is handig om te weten dat in het Arabisch deze vorm van verleden tijd staat voor (voorbeeld) "ik at" EN "ik heb gegeten"
Om te weten hoeveel en welke hulptekens op de naamvalsuitgangen moeten, heeft Khaled ons een handig systeem laten zien (het geheim van Khaled!) deze is te vinden op de site als je van de homepage klikt op "informatie", dan onder lesmateriaal op "beginners," en dan bijna onderaan:
"Handleiding Hulptekens - het geheim van Khaled"
EN
"Kaana en haar zusters & Inna en haar zusters"
( https://leren.arabisch.nu/stude.....beginners/ )
Hij gaat die informatie nog eens uitleggen volgende les maar lees het alvast door!
Het huiswerk is:
- Alle werkwoorden van pagina 6.2.1 tot 6.2.5 (27 werkwoorden) opschrijven in alle vervoegingen MET hulptekens, maar de hulp tekens moet je met een andere kleur schrijven (niet rood).
- En natuurlijk (zoals elke week), zeven zinnige zinnen.
Voor diegenen die zeven zinnige zinnen hadden geschreven voor afgelopen les: stuur de gecorrigeerde (!) zinnen naar Khaled!
Vergeet niet in het onderwerp erbij te zetten dat het je zeven zinnige zinnen (zzz) zijn, en tot en met welk hoofdstuk, dan weet hij tot welk niveau hij ze moet corrigeren!
Success!
Groetjes,
Donna
14:05
18/04/2012
Maren said
Hallo intensivisten!
De eerste les hebben we de stof behandeld t/m blz. 39
Lees de eerste bladzijden van het lesboek (blz. 14 en 15) tot 1.2 en blz. 24
Maak de vragen op blz. 19 (1.4)
De grijze kolommen van blz. 28 t/m 39 luisteren en herhalen.
Van de hand-outs moeten de letters gekopieerd worden (tip: maak de oefeningen van onder naar boven)
bij de "letter-press" moeten lijnen getrokken worden met liniaalAanschaffen: schrift met dubbele lijnen
Dit is de aftrap, succes! Groeten, Maren
14:16
18/04/2012
Hallo allemaal,
De afgelopen les hebben we van hoofdstuk 6 vooral de hulptekens bij de naamvallen geoefend met behulp van het schema van Khaled. Ook van huiswerk samen wat voorbeelden gemaakt.
Het huiswerk voor de laatste les:
Hoofdstuk 6: a)de tekst lezen en de woordjes leren;
b)oefening 5 t/m 12, oefening 5 als een na laatste maken en oefening 10 als laatste;
c) 7 zinnige zinnen
Tot volgende week!
1 Guest(s)
Permalink Comments off