ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن
Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.
12:33
17/09/2015
Kort verslag 2e bijeenkomst Amersfoort 15/16 donderdag 24 september 2015.
Terugblik les 1
Nederlandse werkwoorden zoek je op infinitief (hele werkwoord). Om daarvan naamwoord te maken zet je er bijvoorbeeld ‘er’ achter = Suffix (drinken – drinker).
In het Arabisch zoek je op de Radicalen R1, R2, R3. In een woord onderscheid je
Suffix R1 Infix R2 Infix R3 Prefix.
Als je 100 werkwoorden in het Arabisch kent, ken je in feite 1800 woorden gezien de opbouw van de woorden rondom de Radicalen.
80% van de werkwoorden bestaat uit 3 Radicalen. Aan de woorden met meer Radicalen komen we dit jaar niet toe.
Les 2
In deze les aandacht voor de klank van de letters. Hieronder komen verwijzingen naar nummers die een Arabische letter aanduiden. Zie hiervoor bladzijde 37 en 38 van het lesboek.
Er zijn
• 2 stemloze letters (letter nr. 4 en nr. 6 in het boek op blz 37 en 38)
• 2 stemhebbende letters (letter nr. 9 en 26)
• 5 ‘lichte’ letters en 5 ‘donkere’ letters, t.w. (zie ook blz. 37 en 38 boek voor letternrs.:
Licht Donker
Nr. 12 nr. 14
Nr. 8 nr. 15
Nr. 3 nr. 16
Nr. 9 nr. 17
Nr. 22 nr. 21.
De Arabische taal kent 3 klinkers, t.w. de ‘a’ de ‘u’ en de ‘i’.
Er zijn 3 hulptekens voor de korte klank. Die komen boven of onder de medeklinker waarna de korte klinker moet worden uitgesproken.
1. Je hebt de fatha - streepje (‘) op de letter (medeklinker)
2. De kasra – streepje (‘) onder de letter.
3. De damma – komt boven de letter en lijkt op letter nr. 27(maar dan klein).
Ook is er een hulpteken voor verdubbeling van de letters, d.w.z. 2x zo lang als de korte klank. Dit lijkt op letter nr. 12.
De sadda als hulpteken verdubbelt de letter. Dit hulpteken bepaalt de uitspraak van dezelfde letter. (Ik kan de Arabische tekens nog niet vinden).
Huiswerk voor de volgende keer
Hoofdstuk 2 doornemen en bladzijde 28 tot en met bladzijde 36 lezen en luisteren.
Luisteren op 2 manieren:
1. Extensief vaak luisteren (zo worden de klanken vertrouwd).
2. Intensief lezen en luisteren tegelijk.
Doel:
Het verschil tussen de stemklanken te horen en gevoel krijgen voor de korte klanken en lange klinkers.
Met vriendelijke groet,
Willy Jeltes
1 Guest(s)
Permalink Comments off