ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Les 1&2, 14 & 20 februari, Den Haag
05/03/2017
17:27
Avatar
Intensiefvoorjaar 1 & 2
Member
Members
Forum Posts: 14
Member Since:
14/02/2017
sp_UserOfflineSmall Offline

Den Haag, Intensief 1&2, Les 1 en 2

Les 1:

In de eerste les op 14 februari hebben we onderstaande behandeld:

1) Kennismaking, uitleg huiswerk en whiteboard:
* Het is handig om 2 lijnen papier te gebruiken om je huiswerk op te maken. Dit kun je vinden links op de website onder het kopje 'studenten' bij 'informatie'. Vervolgens klik je op 'beginners' en daar kun je verschillende schoolschriften vinden.
* Het Nederlandse huiswerk maak je via de website: links op de website onder het kopje 'studenten' bij 'huiswerk'. In de titel zet je bijvoorbeeld: H:1-10, B: 19&20, O:1. H staat voor hoofdstuk, B staat voor bladzijde en O staat voor opdracht. Het Nederlandse huiswerk voer je drie dagen voor de les in op de website. Het Arabische huiswerk wordt in de les nagekeken.
* Elke week vat iemand de les samen en zet dit op arabisch.nu Na de les kan je inloggegevens opvragen bij Khaled zodat je thuis de samenvatting op whiteboard kan zetten.
* Via de website kun je ook gebruik maken van het arabisch toetsenbord om arabische letters te gebruiken bij het maken van het huiswerk. Deze kun je vinden links op de website onder het kopje 'studenten' bij 'toetsenbord'.

2) Uitspraak letters alfabet:
* We hebben de letters op blz 21 geoefend door te luisteren, de tekens te lezen en vervolgens de uitspraak te oefenen.
* Het alfabet bestaat uit 29 letters. Op blz. 37 kun je alle letters vinden alleen staat de 'hamza' er niet bij vermeld. Voor elk nummer staat een cijfer zodat het makkelijk is om te refereren naar een letter waar je moeite mee hebt.
* Een aantal letters lijken op elkaar en hebben we het verschil tussen de letters besproken:

Verschil the د nummer 9
think ت nummer 4
thus ط nummer 16

k dz b d s -> uitspraak met een e
دس د ب ز ك
-------------------------------
q dz b d sod -> uitspraak met een o
ص ض ط ظ ق

3) Huiswerk voor les 2 is opdracht 1 t/m 10 op bladzijde 19 en 20.
* Een tip om het alfabet te oefenen: zoek een alfabet filmpje op youtube zodat je de uitspraak mee kunt oefenen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Les 2:

In de tweede les op 20 februari hebben we onderstaande behandeld:

1) Verder met het alfabet
* Dezelfde letters bleken moeilijk te zijn. Er werd vaak teruggegrepen naar het letterschema met de verschillende uitspraak met e of o.
* Zes letters mag je niet verbinden met de volgende letter. Dit gaat om nr. 1 (ا), nr. 8 (د), nr. 9 (ج), nr. 10 (ر), nr. 11 (ز) en nr. 27 (و).
* Belangrijk is dat je de letters los, aan het begin van een woord, midden in een woord of aan het einde van een woord anders schrijft.

2) Hulptekens, verdubbelingsteken, stilteteken
* Blz. 25: Er zijn drie korte klanken: a, i en u. Deze worden aangegeven met hulptekens: fatha, damma en kasra. Zonder hulptekens worden de klanken lang uitgesproken: naar, vier, boer.
* Verdubbelingsteken: met een sadda geef je aan dat de bijbehorende medeklinker verdubbeld moet worden.
* Stilteteken: de Sukkun is een klein bolletje boven het woord. Na deze letter moet je even stil zijn voordat je verder gaat met de uitspraak. Voorbeelden: aard-bei, amb-tenaar, ont-bijt
* Verlengingsteken: de madda is het verlengingsteken: آ. Voorbeeld is de qur'an (de Koran)

4) H3: Enkele bijzonderheden bij alfabet (blz. 38 & 39):
*1. Letters met een sterretje * in de lijst, mag je niet verbinden met de volgende letter. Is een herhaling wat eerder deze les naar voor kwam.
*2. De lam en 'alif vormen een ligatuur. Alif (1/2) gaat boven fatha (1/4)
*3. De vrouwelijke uitgang is ta marbuta. Zie voor letters op blz. 39.
Komt alleen aan het einde van een woord. 99% van de woorden die eindigen met ta marbuta is vrouwelijk.
*4. Naast de gewone 'alif bestaat de kleine 'alif. Is een lange a uitspreken. Zie voor schrijfwijze blz. 39.
*5. De 'alif maqsure is een lange a-klank die aan het einde van een woord komt. Zie voor schrijfwijze blz. 39.
*6. De hamza heeft slechts 1 vorm en is niet opgenomen in het alfabet. Het is een extra halve letter.

5) Huiswerk voor les 3
* Luisteroefeningen op blz 28, 29, 30, 31, 32, 34, 35 en 36.
* Schrijfoefeningen: de eerste les hebben we verschillende stencilpakketten ontvangen. Alle schrijfopdrachten die erop staan is huiswerk voor les 3. Per letter werk je de stencils af. Je begint met het overtrekken van de letters. Belangrijk hierbij is dat je rechtsonder in de hoek begint, zodat je blijft naschrijven van de originele letter.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 229
Currently Online:
Guest(s) 14
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 220
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1620
Posts: 1890
Newest Members:
Eric Beckers, Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.