ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Les 13, 12-01-2017, Amersfoort
12/01/2017
23:47
Avatar
marcel_d
Member
Members
Forum Posts: 32
Member Since:
24/12/2016
sp_UserOfflineSmall Offline

Uiteraard aan iedereen de beste wensen. Vandaag weer doorgegaan met de cursus.

Vragen uit de les :

- Tekst 1 van hoofdstuk 4 bevat volgende woord (op regel 7, indien we de titel van tekst als regel meetellen) : ُاٌلنَّبات
De vraag was waarom er een sadda (verdubbelingsteken) boven de N staat.
Uitleg is dat de N een van de 14 zonneletters is (ت ث د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ل ن). Zoals in de vorige les al behandeld, deze letters assimileren met de vervolgletter. Er staat dus weliswaar al-nabaat, maar je spreekt de lam niet uit maar gaat direct door met de nun. Die wordt in weze dus 'verdubbeld', reden waarom je de sadda vind boven de nun. De uitspraak wordt dus an-nabaat.

- Eveneens in tekst 1 kom je veelvuldig de wasla tegen ( ٱ ). Deze verbindingshamza geeft aan dat letter niet wordt uitgesproken.

- Schrijfwijze van de mim : voor het gemak --> letter schrijf je met 'bolletje' onder de lijn.

- Schrijfwijze van ligatuur lam + alif -->
1. Eerst lam schrijven
2. Dan Alif toevoegen op liggende deel van de Lam
--> لا

Op bladzijde 67, in de woordenlijst bij conversatie staat het woord بِ ("bi") , dat o.a. als betekenis "in" heeft. Ook في ("fi") heeft de betekenis "in". Hiervoor is wederom een ezelsbruggetje te vinden:

- Wanneer je in een zin 'in' kan vervangen door 'binnen' zonder de betekenis van de zin geweld aan te doen, dan gebruik je في. Voorbeeld: "de jongen is in huis" kan je ook lezen als "de jongen is binnen huis". In dit geval gebruik je dus في
- In alle andere gevallen gebruik je بِ

Huiswerk behandeling

- Tekst 1 gelezen : docent is absoluut niet blij met niveau van lezen. Na 4 weken oefenen had dit beter gekund. Voor volgende week nogmaals tekst GOED thuis voorbereiden om te kunnen lezen.

- Oefening 1, 3 en 4 zijn in de les besproken.

- Oefening 5 is niet behandeld in de les omdat slechts 2 mensen deze oefening ook gemaakt hadden. Khaled heeft wel de betekenis van de woorden van oefening 5 genoemd. Hieronder de betekenis van de woorden van deze oefening, incombinatie met antwoord "ik ben":
1. (t)huis, zeilboot, hier, kamer, tuin
2. put, school, onderwijzer, onderwijzeres, dame
3. Layla, heer, Mohammed, laan/weg, Mekka
4. oude heer, Ali, planten, deur, kippen
5. kameel, kind, grond, Fess, west(en)

- Oefening 8 heeft Khaled de vertaling van voorgelezen.
Hieronder deze tekst :

1. Waar is de tafel? De tafel is in de kamer.
2. Waar is het boek? Het boek is op de tafel.
3. Waar is de wijn? De wijn is in de fles
4. Waar is de krant? De krant is in de hand.
5. Waar is de fles? De fles is op de tafel.
6. Waar is de tarboesj? De tarboesj is op het hoofd.
7. Waar zijn de eieren? De eieren zijn op de tafel.
8. Waar is de man? De man is in de kamer.

Overige huiswerk, oefening 6 dus, is (nog) niet behandeld

Theorie

Paragraaf 4.2 wordt nog niet behandeld, overslaan dus!!

Paragraaf 4.9 is door Khaled uitgesproken. Staat ook op de CD overigens.
Toevoeging hierbij, de conversatie صَباح الخَير en مَساء الخَير (resp. sabah al-hayr, goedemorgen en masa al-hayr, goedenavond) worden gebruikt door niet-moslims als groet. Dit gaat ook op voor het antwoord op de vraag 'hoe gaat het' (كَيفَ الحال , kayfa l-hal). Een moslim zal altijd antwoorden met الحَمْدُ اِاَّه (al-hamdu li-llah, lof aan god) waar de niet-moslim het neutralere اَنا بِخَير (ana bi-hayr, ik maak het goed) zal gebruiken.

Spel

Als spel hebben we oefening 12 in koppels gedaan. Hieronder de woordenparen die gevormd hadden moeten worden :

1 بَيض - دَجاجة (eieren - kippen)
2 تِلْميذ - تِلْميذة (leerling - leerlinge)
مُعَلِمة - مُعَلِم 3 (onderwijzeres - onderwijzer)
4 بَيْت - غُرْفة (huis - kamer)
5 نَبات - بُستان (planten - tuin)
6 سَيّد - سَيّدة (heer - dame)
7 بَحْر - عَيْن (zee = zout water - bron (tweede betekenis, ook oog) = zoet water)
8 رَجُل - اِمْرأة (man - vrouw)
9 اِبْن - بِنْت (zoon - meisje)
10 شَمْس - قَمَر (zon - maan)
11 أُمّ - أَب (moeder - vader)
12 وَجْه - رأَس (gezicht - hoofd)
13 وَرَق - كِتاب (papier/blad - boek)
14 زُجاجة - خَمْر (fles - wijn) --> let op, aan vakje 14 is woord aangepast, ta-marbuta aan einde zodat sprake is van fles en niet zoals in boek staat van glas als materie)
15 أُخْت - أَخ (zus - broer)

Huiswerk :

1) Voor zover nog niet gedaan, werk je huiswerk bij. Zie ook whiteboard vorige les.
2) Oefen tekst 1 met spreken. Bedoeling is dat we bij de volgende les zelfstandig deze teksten kunnen voorlezen. De tekst staat ook op de CD.
LET OP , DIT IS DUS HERHALING VAN VORIGE LES, DOCENT VIND HUIDIGE NIVEAU TE LAAG !!!!!!
3) Leer (lezen en betekenis) de woorden van bladzijde 57 en 58 !!

De volgende les is 19 januari 2017, om 19.00 uur !!!! Dus kwartier later starten. Deze les zal doorgaan tot 20.55 uur. De les van 26 januari begint weer wel om 18:45 uur en zal ook tot 20.55 uur doorgaan, zodat we kwartiertje dat we volgende week missen inlopen.

Marcel

Aantal uren educatie: 23+2=25 uur.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 229
Currently Online:
Guest(s) 16
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 220
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1620
Posts: 1890
Newest Members:
Eric Beckers, Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.