ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Les 15, 26-01-2017, Amersfoort
26/01/2017
23:48
Avatar
marcel_d
Member
Members
Forum Posts: 32
Member Since:
24/12/2016
sp_UserOfflineSmall Offline

Hieronder weergave van de les van 26 januari 2017.

Vragen uit de les :

Uitspraak:
- Hoe spreken we ماذا ؟ (wat?) uit : er is sprake van een mim , lange 'a', een dzäl en wederom een lange 'a' --> overdreven geschreven m eh dz eh.
- Hoe spreken we مائدة (tafel) uit : er is sprake van mim, lange 'a', een ya als drager van de hamza (let hier dus op, geen puntjes onder de ya, omdat hij de hamza draagt), een däl en de ta marbuta --> overdreven geschreven m eh 'ie d a.

Bij behandelen van oefening 7 kwam vraag over woorden in regel 9.
- aan einde van de regel staat : يا نَبيل --> het woord يا kun je zien als een (op)roepletter, zoiets als het Nederlandse "Hee" of "yoh". Dus letterlijk vertaald "Ben jij in de tuin, hee Nabil?"

Bij lezen van oefening 11 kwam de vraag naar voren over hoe je ligatuur moet lezen. Ten onrechte werd gesteld dat de combinatie van lem en alif tot een a-klank zou leiden. De ligatuur is een combinatie van LEM met ALIF maar vervolgens kunnen hier verschillende klanken aan toegevoegd worden, zie ook vorige les, de hamza gedragen door alif kent geen waarde (klank) toe aan de letter die hem draagt. ZIe voorbeelden hieronder

ال+ أَب --> الأَب

ال+ أُمّ --> الأُمّ

Bij vertalen van oefening 9 nog de toelichting dat het woord ook ( أَيْضاً ) altijd achteraan de zin komt in Arabisch (dus vertaling van 'is er ook wijn en water?' zal in Arabisch als volgt zijn : هَل ذُبْدة وماء أَيضاً؟

Huiswerk behandeling

- Tekst 7 vertaald en opgestuurd (Khaled heeft problemen gehad met site, niet ieders huiswerk was ontvangen). In de les vragen gelezen, vertaald en beantwoord in Nederlands en vertaald in Arabisch.
- Oefening 11 is in de les gelezen en vertaald.
- Oefening 9 is in Arabisch vertaald en gelezen in de les.
- Dictee is gemaakt en besproken.

Khaled legt ook uit dat zoeken in de basiswoordenlijst gedaan moet worden op het hoofdwoord. Dus waar je in de tekst bv 'de broer' tegenkomt, zoek je bij Nederlandse woorden op BROER. Dat moet je dus ook doen voor Arabisch, niet zoeken op ال أَخ maar op أَخ
(dat leek in eerste instantie niet in de basiswoordenlijst te staan, maar let op hier, in de basiswoordenlijst staat de Alif in verschillende vormen (als lange 'a', als alif madda (alif als drager van de hamza gevolgd door lange 'a') en als drager van de hamza). Als je dan zoekt op bladzijde 156 (alif als drager van de hamza met fatha) kom je in de linkerkolom, 7e woord van onder, het woord wel tegen Cool )

Theorie

Les 5 is samengevat in volgende opzet:

bijv. nw---------------------zelfst. nw

mannelijk-------------------mannelijk
vrouwelijk-------------------vrouwelijk
enkelvoud-------------------enkelvoud
2-voud---------------------2-voud ------------> 2-voud komt in Arabisch voor, kent in Nederlands geen gelijke
meervoud-------------------meervoud

Concreet dus, bij een mannelijk zelfstandig naamwoord zal een mannelijk bijvoegelijk naamwoord komen. Zo dien je bovenstaand schema te lezen.
Dus mannelijk : huis zal ook een mannelijk : mooi als bijvoegelijk naamwoord hebben. --> بَيْت جَميا
Opmerking hierbij, in Arabisch wordt het bijvoegelijk naamwoord NA het zelfstandig naamwoord geschreven.

Uitzonderingen op het schema :
- bijvoegelijk naamwoord bij meervoud van zaken (dus niet menselijk) worden aangeduid als vrouwelijk enkelvoud. Dus mooi huis (بَيْت جَميا) zal in meervoudsvorm mooie huizen als volgt geschreven worden : بُيوت جَميلة

Uitzondering op deze regel betreft de collectieven, die juist behandeld worden als enkelvoud mannelijk. Dus de mooie vis (ال سَّمَكة جَميل) zal in meervoudsvorm de mooie vissen als volgt geschreven worden : ال سَّمَك جَميل

Zie ook de voorbeelden op bladzijde 79 en 80, paragrafen 5.3.1 en 5.3.2.
Let daarbij op, القاهِرة is één woord, dus ال is onderdeel van gehele woord en niet het lidwoord.

Huiswerk :

1) leer woorden van bladzijde 57 en 58, zowel lezen, schrijven en betekenis. Volgende week doen we dictee (zie uitleg hieronder)
2) bestudeer theorie van hoofdstuk 5.3!

-----------------
UITLEG DICTEE 02-02-2017
(zorg a.u.b. dat je papier met kantlijn in midden bij je hebt voor de uitvoering van dictee. Dat papier is op de site te vinden, onder tab informatie, en dan bij lesmateriaal beginners, schoolschrift kantlijn midden.
Khaled zal op 2 februari dictee doen op basis van de woorden van bladzijde 57 en 58. Dit komt overeen met dictee van 26 januari, en is bedoeld om na een week extra oefenen de progressie te tonen. Dit dictee krijgt wederom de volgende aanpak:

1) Khaled zal aantal woorden in Arabisch oplezen en wij krijgen de tijd deze aan de rechterkant op papier met kantlijn in midden op te schrijven.
2) Khaled zal na de Arabisch woorden een reeks Nederlandse woorden opnoemen die we links op papier met kantlijn in midden zetten
3) Na alle woorden krijgen we de tijd de Arabische woorden van punt 1 te vertalen naar Nederlands
4) Na de vertaling van Arabisch naar Nederlands, krijg je de tijd de Nederlands woorden van punt 2 op te schrijven in Arabisch.
5) Als alles is afgerond corrigeer je zelf je werk
6) in de nabespreking zal Khaled groepsgewijs de fouten bespreken. Essentieel is dat we niet aangeven hoeveel fouten we gemaakt hebben, maar dat we elkaar vertellen WAAROM we de fouten maken, waardoor we denken dat dat komt. Op die manier leren we van onszelf en elkaar om fouten te voorkomen.

-----------------
Marcel

Aantal uren educatie: 27+2=29 uur

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 229
Currently Online:
Guest(s) 5
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 220
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1620
Posts: 1890
Newest Members:
Eric Beckers, Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.