ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Les 16, 02-02-2017, Amersfoort
03/02/2017
00:35
Avatar
marcel_d
Member
Members
Forum Posts: 32
Member Since:
24/12/2016
sp_UserOfflineSmall Offline

Hieronder weergave van de les van 2 februari 2017.

Vragen uit de les :

Gebruik ta marbuta?
- Bij leren voor dictee valt verschil op voor 'a' aan eind van het woord. Voorbeelden die gebruikt worden zijn بَدلة en زُبْدة.
Het gaat hier om de twee vormen van de ta marbuta, te weten de aangesloten vorm (zoals bij kostuum,بَدلة) en de losse vorm, die volgt op de letters die niet aangesloten worden (zoals boter, زُبْدة, dus)

Waarom is gebruik van de Alif soms wel en soms niet met hamza?
- Bij leren voor dictee viel het mensen ook op dat de hamza soms wel en soms niet bij de Alif staat. (denk aan اِبْن en أُمّ )
Het gaat hier echter niet om de alif, het gaat hier om 2 verschillende letters, te weten:
Bij اِبْن gaat het om een alif met kasra, de letter die we hier van hulpteken voorzien is de alif.
Bij أُمّ gaat om het de hamza (gedragen door de alif) met een damma, de letter die hier van hulpteken is voorzien is de hamza gedragen door de alif.

Huiswerk behandeling
We hebben wederom dictee gedaan , en vergeleken met uitkomsten van vorige week. Veel herhalen (ieder op zijn eigen wijze) helpt in het behalen van betere resultaten.

Theorie
Veel theorie gedaan. We zijn begonnen met luisteren naar de teksten van les 5. Khaled heeft voorgelezen en vertaald. Ook heeft Khaled de bijvoeglijke naamwoorden van bladzijde 79 voorgelezen.

Vervolgens is de informatie van hoofdstuk 5.3 herhaald en is er aandacht voor 5.3.2 (het predicatief gebruik van bijvoeglijk naamwoorden). Khaled heeft alle voorbeeldzinnen voorgelezen. Verschil tussen 5.3.1. (attributief) en 5.3.2 zit hem in gebruik van lidwoord, bij predicatief gebruik is het bijvoeglijk naamwoord altijd onbepaald (zie ook blz 80 in lesboek).

Bij de aanwijzende voornaamwoorden (5.4) hebben we aandacht besteed aan de kleine alif (zie ook blz 39 van boek). IN totaal zijn er 11 woorden in Arabisch die de kleine alif kennen, met de woorden van blz 80 zijn er nu 5 die we kennen. Indien een woord de kleine alif heeft betekent dat een verlenging van de letter.
Je schrijft : ه'ذا(ik kan op toetsenbord de kleine alif niet aanbrengen in tekst op whiteboard, dus kijk op blz 80 even naar de werkelijke schrijfwijze)
je leest/spreekt feitelijk : هاذا
En in de werkelijke wereld zal je de volgende schrijfwijze zien : هذا

De meervoudsvormen deze en die (هﺆلآء en أُولئِكَ) zijn bedoeld voor personen/persoonsaanduidingen. In de andere gevallen de overige aanwijzende voornaamwoorden van blz 80.

Khaled heeft vervolgens de voorbeeldzinnen van blz 81 gelezen. Daarbij struikelen sommige over het niet noemen van de uitgang bij het lezen. Hieronder een korte uitleg :

- Indien een hulpteken aan het einde van het woord staat en je stopt op dat punt, dan spreek je die niet uit. Dat kan dus aan het einde van de zin zijn, maar ook een stop moment midden in de zin (bv tbv je ademhaling) geeft dat effect. In weze vervang je het hulpteken door een sukun.

هذا الرَّجُلُ (hada r-rajul-u) --> wordt uitgesproken als hada r-rajul
هذا الرَّجُلُ مَريضٌ (hada r-rajul-u marid-un --> kan in 1 keer worden uitgesproken als hada r-rajul-u marid, maar in de les, voor goede uitspraak, stopte Khaled ook na rajul al, en dus hoor je dan hada r-rajul marid.

Het al dan niet uitspreken dus van de uitgang is afhankelijk van WAAR je stopt in een zin.

De voorbeeldzinnen op blz 82 bevatten de derde persoon enkelvoud tussen het aanwijzend en zelfstandig naamwoord. Daarmee maak je onderscheid tussen dit (is een) boek en dit is het boek :

هذا كِتاب dit is EEN boek
هذا الكِتاب dit boek
هذا هُوَ الكِتاب dit is HET boek

Vervolgens is er aandacht besteed aan de vrouwelijke woorden in het Arabisch. Ze zijn als volgt te catagoriseren:

- 99% van de woorden met ta-marbuta zijn vrouwelijk.
- woorden die direct vrouwen betreffen (zwanger, etc)
- lichaamsdelen die in paren voorkomen (let op WANG is geen vrouwelijk woord)
- natuurverschijnselen (voeg hier WATER aan toe, let op MAAN is geen vrouwelijk woord)
- aardrijkskundige namen (continenten, landen, staten, provincies, steden en dorpen)
- een aantal moeilijk te catagoriseren woorden (zie punt 5 op blz 85)
- mannelijke woorden die ook vrouwelijk behandeld kunnen worden (zie punt 6). De bepaling of een woord dan mannelijk of vrouwelijk is, wordt bepaald door de waarde die je er aan toekent. Bv. het woord goud (ذَهَب) heeft een mannelijke vorm als het bv om de gouden ring gaat die je van je partner hebt, terwijl goud vrouwelijk is als het gaat om zomaar een gouden ring (de 'waarde' is dan lager).

En tot slot hebben we gekeken naar de 2-voud

5.5.1 geeft aan welke persoonlijke voornaamwoorden er zijn voor tweevoud.
Bij 5.5.2 aandacht voor de achtervoegsels اَنِ en يَنِ
In boek op blz 82 staat wanneer welke wordt toegepast. Aandacht voor gebruik NA ta marbuta. Immers, als je na de ta marbuta een suffix hebt, zoals nu dus, dan gaat de ta marbuta 'open' en wordt een ta.

VB غُرفة صَغير(kleine kamer) zal in 2-voud als volgt worden geschreven : غُرفتينِ صَغيرتينِ ((twee) kleine kamertjes).

Huiswerk :

1) leer woorden van bladzijde 61, zowel lezen, schrijven en betekenis. Volgende week doen we dictee (zie uitleg hieronder)
2) Oefening 1 (blz 86)
Dit is schrijfoefening, schrijf de 12 regels volgens model هذا بَيْت كَبير
3) Oefening 2 (blz 86)
Dit is schrijfoefening, schrijf de 12 regels van oefening 1 volgens model هذا الْبَيْت كَبير
4) Oefening 3 (blz 86)
Dit is schrijfoefening, schrijf de 12 regels van oefening 1 volgens model هذا الْبَيْت الْكَبير
5) Schrijf ‘zeven zinnige zinnen’ met de woorden die we tot nu toe geleerd hebben. Deze oefening bestaat uit aantal delen , te weten:
- Maak 7 zinnige zinnen (in Nederlands) en stuur deze via huiswerk op de site naar Khaled. Als onderwerp bij huiswerk (waar je normaal H.5 B.86 O.1 bv invult) vul je nu als onderwerp de volgende omschrijving in : “ZZZ t/m les 5”
- Vertaal de 7 zinnige zinnen ook in Arabisch en schrijf deze op het lijnpapier. Neem deze mee naar de les.
- Gedurende de les leest een persoon een zin voor, de volgende persoon vertaald die zin dan.

-----------------
UITLEG DICTEE 09-02-2017
(zorg a.u.b. dat je papier met kantlijn in midden bij je hebt voor de uitvoering van dictee. Dat papier is op de site te vinden, onder tab informatie, en dan bij lesmateriaal beginners, schoolschrift kantlijn midden.
Khaled zal op 9 februari dictee doen op basis van de woorden van bladzijde 61. Dit dictee krijgt wederom de volgende aanpak:

1) Khaled zal aantal woorden in Arabisch oplezen en wij krijgen de tijd deze aan de rechterkant op papier met kantlijn in midden op te schrijven.
2) Khaled zal na de Arabisch woorden een reeks Nederlandse woorden opnoemen die we links op papier met kantlijn in midden zetten
3) Na alle woorden krijgen we de tijd de Arabische woorden van punt 1 te vertalen naar Nederlands
4) Na de vertaling van Arabisch naar Nederlands, krijg je de tijd de Nederlands woorden van punt 2 op te schrijven in Arabisch.
5) Als alles is afgerond corrigeer je zelf je werk
6) in de nabespreking zal Khaled groepsgewijs de fouten bespreken. Essentieel is dat we niet aangeven hoeveel fouten we gemaakt hebben, maar dat we elkaar vertellen WAAROM we de fouten maken, waardoor we denken dat dat komt. Op die manier leren we van onszelf en elkaar om fouten te voorkomen.

-----------------
Marcel

Aantal uren educatie: 29+2=31 uur

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 229
Currently Online:
Guest(s) 13
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 220
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1620
Posts: 1890
Newest Members:
Eric Beckers, Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.