ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن
Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.
22:23
Er zijn 6 letters die niet verbonden worden aan het woord:
1.و = en
2. ب = met, voor zaken. Zoals: tea with lemon. Niet voor mensen.
3. ل = voor/aan
4. ف = vervolgens. Bijv. de telefoon heeft gerinkeld, vervolgens heb ik hem opgenomen.
5. س + tegenwoordige tijd van werkword = toekomende tijd van dat werkwoord.
6. ك = zoals, zoals de zoon/vader
al-imra bestaat niet: wordt uitgesproken als al-mra
Tafel: kan tawila zijn, maar niet altijd. Tawila betekent namelijk lang, dus een ronde tafel is geen tawila maar mayida.
Les 6.
In het NL kijkt men eerst naar infinitief om een stam te bepalen.
In het arabisch kijk je juist naar de verleden tijd van een werkwoord ipv infitief. Het arabisch heeft 10 stammen. Boek deel 1 gaat alleen over stam 1.
Onder stam 1 vallen 80% van alle werkwoorden.
Uitleg over radicalen: hoofdstuk 1.2.4.
Het lijkt wat vreemd te beginnen met de verleden tijd, maar dit komt omdat de tegenwoordige tijd is gebaseerd op de VT. Als je de verleden tijd begrijpt is de TT niet heel veel ingewikkelder meer.
De uitgangen zijn voor alle werkwoorden uit stam 1 gelijk.
In het Nederlands is er een verschil tussen ik schreef en ik heb geschreven. In dit boek wordt nog geen verschil gemaakt in het arabisch/nederlandse vertaling tussen deze twee. Er is wel een verschil, maar dit wordt pas in boek 2 behandeld.
Huiswerk:
Alle werkwoorden t/m paragraaf 6.2.5 vervoegen zoals het model op p. 97. Omdat sommige uitgangen precies hetzelfde zijn zonder hulptekens, dien je bij het huiswerk de hulptekens erbij te plaatsen in verschillende kleuren (en niet in het rood).
Bijv. de eerste 3 vormen van فعل (ik, jij (v) jij (m)) zouden zonder hulptekens hetzelfde zijn.
NB docent was een klein beetje boos, we moeten meer aandacht aan ons huiswerk besteden!!!
1 Guest(s)
Permalink Comments off