ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن
Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.
00:56
01/11/2014
السلم عليكم
Vandaag de 13e lesavond Arabisch van dit studiejaar. Voor iedereen een gelukkig nieuwjaar: سنة جديدة سعيدة
Wij hebben deze avond besteed aan het doornemen van het huiswerk: de oefeningen bij hoofdstuk 9. We zijn gekomen tot oefening 9 (als ik me niet vergis.)
Een enkel nieuw puntje dat waard is om hier te vermelden is de vraag, wanneer de shadda moet worden gebruikt en van welk hulpteken die dan moet worden voorzien.
De regel is: wanneer tweemaal dezelfde letter in een woord voorkomt waarbij de eerste van die twee de sukun draagt, dan wordt die letter maar eenmaal geschreven maar dan met de shadda plus hulpteken.
De shadda is het verdubbelingsteken.
Het hulpteken dat op (of onder) de shadda geplaatst moet worden is het hulpteken dat bij de tweede letter zou moeten staan.
Dus: bij het werkwoord سكن komt in de 2e persoon meervoud vrouwelijk ("jullie"), onvoltooide tijd, de uitgang ن ("na") voor. Ik schrijf het even voor de duidelijkheid zo:
* prefix is ت ;
* werkwoordstam is R1R2R3: سكن ;
* de uitgang is نَ.
Je krijgt dan تسكنْنَ , echter die dubbele ن wordt geschreven als één enkele ن maar dan met shadda plus het hulpteken van de tweede letter van het paar. Dus: تسكنَّ
Voor de volgende keer maken we de oefeningen bij hoofdstuk 9 allemaal af.
مع السامة
Siem
1 Guest(s)
Permalink Comments off