ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن
Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.
21:22
30/09/2011
Hallo allemaal,
Wij hebben begrepen dat er twee nieuwe cursisten komen in het derde jaar. Hartelijk welkom en excuses dat deze informatie zo laat op het whiteboard staat. De eerstvolgende les is namelijk al op donderdag 26 september. Ik ga mijn leven beteren.
Dit hebben we gedaan tijdens de laatste les van de zomercursus:
- Les 10 oef 2 en 4 nagekeken;
- Zeven zinnige zinnen besproken (zie hieronder voor uitleg);
- Grammatica van de telwoorden herhaald, en daarbij ook paragraaf 3.2 van deel 2 behandeld.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Voor de telwoorden geldt:
* Telwoord 1
Als het zelfstandig naamwoord mannelijk is, gebruik je de mannelijke vorm van het telwoord. Als het zelfstandig naamwoord vrouwelijk is, gebruik je de vrouwelijke vorm van het zelfstandig naamwoord. Dit is dus precies zoals je het zou verwachten
Het telwoord één staat achter het zelfstandig naamwoord.
* Telwoord 2
Je gebruikt de dualis-vorm van het zelfstandig naamwoord. Het telwoord twee gebruik je niet in combinatie met een zelfstandig naamwoord, maar alleen om 'los' te tellen.
* Telwoord 3 - 10
Als het zelfstandig naamwoord mannelijk is, gebruik je de vrouwelijke vorm van het telwoord. Als het zelfstandig naamwoord vrouwelijk is, gebruik je de mannelijke vorm van het telwoord. Deze omkering noem je 'polariteit'.
De telwoorden 3 - 10 staan vóór het zelfstandig naamwoord. Het zelfstandig naamwoord staat in het meervoud.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
En dit is het huiswerk voor de volgende les, op donderdag 26 september (nogmaals sorry):
- Zeven Zinnige Zinnen: schrijf een samenhangend verhaaltje van zeven zinnen, waarbij je probeert alleen woorden en grammatica te gebruiken die al is behandeld (t/m les 10 van deel 1). Tijdens de les lees je eerst je verhaal integraal voor. Daarna lees je zin voor zin, en moeten de medecursisten je zinnen vertalen in het Nederlands;
- De oefeningen van les 10 afmaken. Dit houdt in: oef 3, 5 en 7. De oefeningen 1, 2, 4 en 6 zijn al eerder gemaakt en nagekeken.
- Meneer Khaled gaat proberen Arabisch als instructietaal te gebruiken in de les. Hiervoor moeten wij, de cursisten, 5 tot 10 suggesties van Nederlandse zinnetjes naar meneer Khaled opsturen. Het gaat om zinnetjes die hij in de les tegen ons kan zeggen, zoals: Doe je boek open, volgende zin, heel goed etc.
- Leren voor een dictee: de woorden van les 8 (p.135) en de voorzetsels uit les 8 (p.139-140).
Zo, dit was het. Tot donderdag!
Salam,
Loes
1 Guest(s)
Permalink Comments off