ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Den Haag Zomercursus Arabisch 2 & 3 - 20:30-22:30
09/03/2014
21:31
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

Beste cursisten,

In deze draad zullen de aantekeningen worden geplaatst die in de lessen Arabisch zijn behandeld alsook het opgegeven huiswerk.

Wij zijn de les begonnen door de peilen tot waar iedereen de stof volledig beheerst. Uit het resultaat kwam naar voren dat wij het beste vanaf les 6 verder zouden gaan, maar omdat niet alle cursisten aanwezig waren, wordt de les waarin les 6 herhaald wordt verplaatst naar de volgende keer. Wij zijn in plaats daarvan doorgegaan vanaf les 7. In deze les zijn we begonnen met het oplezen van de woordenlijst. Er geldt een belangrijke regel die wij moeten beheersen: de meervoudsvorm die gebruikt wordt bij vrouwelijke zelfst. nw. Wat belangrijk is om te weten is dat voor deze vrouwelijke zelfst. nw. de ta marbuta vervangen wordt door de lange klinker alif + ta (اــت). Zie voor nadere uitleg 5.2 t/m 5.2.2 ( m.u.v. het voorbeeld 'zusters') en 6.4.5. Er is ook nog een opmerking w.v.b. het ww. كــنــا (kana). Kana behoort tot de groep zgn. holle werkwoorden, wat betekent dat als R1 en/of R2 en/of R3 een lange klinker heeft (zijnde de alif, waw of ya), het ww. dan onder die categorie holle werkwoorden valt. Het Arabisch kent ook korte klinkers, waarmee bedoelt wordt de fatha, damma of kasra. Zie voor uitleg 2.3 en 2.2.1. Verder is kana in het Arabisch wat voor ons bekend staat als koppelwerkwoorden. een koppelww. is een werkwoord dat samen met een zelfstandig naamwoord of bijvoeglijk naamwoord een naamwoordelijk gezegde vormt. In het Nederlands kennen wij de volgende.

1Zijn
2 Worden
3 Blijven
4 Blijken
5 Lijken
6 Schijnen
7 Heten
8 Dunken
9 Voorkomen

Wij hebben kana opgelezen. Kana kan alleen worden gebruikt in de verleden tijd en is niets meer dan de t.t. + kana. Zie 7.1 voor uitleg hierover. Een relevant verschil om te weten is dat de voltooid tegenwoordige tijd met kana wordt gemaakt, voor de onvoltooid verleden tijd is het gebruik ervan niet nodig. Voor de voltooid verleden tijd gebruikt men kana + qad (قــد). De geheugensteun hierbij is had = qad. Verder hebben wij ook het ww. laysa opgelezen. Dit ww. kent niet een v.t. Wij hebben les 7 tot 7.4 behandeld. Tot slot hebben wij de tekst van les 6 klassikaal gelezen (blz. 91). Deze maken wij ook de volgende keer af.

Het huiswerk voor de volgende keer:
- Maak zeven zinnige zinnen (ZZZ) uitsluitend met de stof t/m les 7

== BELANGRIJKE OPMERKING ==

De les begint voortaan 10 minuten eerder en eindigt derhalve ook eerder. Dit is i.v.m. de rijtijden van de bus.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
18/03/2014
20:01
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- Lesweek 2 Dinsdag 11 maart -

Wij hebben stilgestaan bij 10.4 (blz. 171). Voorts hebben wij de naamvallen in het Arabisch uitgebreid herhaald. Zie hiervoor het belangrijke document 'Het geheim van Khaled', te vinden onder Informatie -> Lesmateriaal Beginners -> onderaan de lijst. Aan de hand hiervan hebben wij het gebruik van de hulptekens geoefend. We hebben oef. 6 + 8 van les 4 gebruikt om dit te oefenen.

Het huiswerk voor de volgende keer:
- Lees het document door over het gebruik van 'maar' in het Arabisch (lakin óf lakinna). Deze is te vinden onder Informatie -> Lesmateriaal Gevorderden. Noteer de punten die onduidelijkheid opleveren.
- Herhaal oef. 6, 8 en 12 van les 6

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
01/04/2014
17:56
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- Lesweek 3 Dinsdag 18 maart -

Administratieve mededelingen:

- Er is op 25-03 geen les wegen de NSS-top;
- Er zal in mei een vakantieperiode zijn van 3 weken en ook zal de cursus 3 weken eerder eindigen wegens de ramadan;
- Deze 6 weken die in totaal komen te vervallen worden gecompenseerd door de resterende 30 uren over 10 lessen te verspreiden, wat betekent dat de lessen voortaan 3 uur zullen duren.
- DE NIEUWE TIJD IS VAN 19:15 - 22:15

De data waarop er nog les zal worden gegeven zijn als volgt:

01-04
08-04
15-04
------
13-05
20-05
27-05
------
03-06
10-06
17-06
24-06

In de eigenlijke les is er verder het veerschil tussen 'inna' en 'anna' aan bod gekomen. Het eerste wordt gebruikt om 'zeker' of 'voorwaar' uit te drukken en staat altijd aan het begin van een zin. Het wordt soms ook simpelweg niet vertaald. 'Anna' betekent 'dat' en voor beide geldt dat deze altijd worden gevolgd door een zelfst. nw. Verder is ook 'lakin' en 'lakinna' uitgelegd. Voor 'inna' + haar zusters geldt altijd na een zelfst. nw./pers. vnw. het woord met een 'shadda' (zie blz. 103+104). Verder zijn de oef. 6, 8 en 12 van les 6 doorgenomen.

Het huiswerk voor de volgende keer:
- Herhaal alle overige oefeningen uit les 6 m.u.v. 1, 2, 3 en 4. Bij oef. 5 vertaal je ook het woord, en indien hij meerdere uitgangsvormen kan hebben, dan ook al deze doen.
- Maak ZZZ. Gezien het feit dat de lessen voortaan 3 uur elk gaan duren, kan men dit als standaard beschouwen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
06/04/2014
16:42
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- Lesweek 4 Dinsdag 1 april -

Allereerst de mededeling dat de data in bovenstaand bericht zijn aangepast voor wie dat nog niet had opgemerkt.

In deze les hebben wij uitvoerig de huiswerkopdrachten behandeld. Wij hebben ons gericht op de oefeningen 5, 7, 9 & 11. Bij oef. 9 is het van belang dat men het ontkennen van een bv. nw. altijd en alleen met 'laysa' (لــيــس) doet. 'Laysa' moet dan wel alleen gebruikt worden voor de ontkenning in de t.t. Werkwoorden worden verder alleen met 'ma' ما ontkent, niet met 'la' لا. Het is raadzaam voor degenen die vragen hieromtrent hebben, deze de volgende keer te stellen. De volgende keer gaan wij verder met les 7.

Het huiswerk voor de volgende keer:
- Leer de woordenschat van les 7 voor het dictee.
- Maak oef. 1+ 2 van les 7 aangaande de nisba-vorm.
- Maak ZZZ

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
13/04/2014
15:03
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- Lesweek 5 Dinsdag 8 april -

In deze les zijn we gestart met het maken van het dictee. Voorts hebben we oef. 10 van les 6 nog behandeld die openstond. Wij hebben in deze les de theorie van les 7.1 t/m 7.8 behandeld. Belangrijk is om te onthouden dat 'inna' + zusters vallen onder de categorie 'letters' in het Arabisch. Deze komen in het Nederlands overeen met de zgn. koppelwerkwoorden. Verder hebben 'inna' + zusters betrekking op het onderwerp, terwijl 'kana' + zusters betrekking hebben op het nw. deel van het gezegde. De 'u/un'-uitgang veranderen hierbij dan in 'a/an'. Het gebruik van 'ma' als ontkenning wordt verder alleen gebruikt bij het ww. 'kana' en om te ontkennen in de verleden tijd.

Het huiswerk voor de volgende keer:
- Neem mee de ZZZ van de afgelopen 2 weken, deze zullen behandeld worden, mede om onze kennis van de theorie te toetsen;
- Maak alle resterden oef. van hfdst. 7, zijnde oef. 3+4 (deze vertalen en opsturen naar docent) en 5 t/m 10.
- Voor het maken v.d. oefeningen is de tabel op blz. 119 bruikbaar.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
08/05/2014
14:15
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- Lesweek 6 Dinsdag 15 april -

In deze les hebben wij het huiswerk van de voorgaande keer behandeld. Er zijn geen bijzondere onderwerpen aan bod gekomen die voorheen niet zijn benoemd. Er is in de les een zijsprongetje gemaakt naar de uitspraak van de uitgangen van woorden aan het einde van de zin, deze kan het best kort in de les worden herhaald. Diptotische woorden zoals Libanon ( لــبــنــا نَ ) krijgen nooit kasra maar fatha, tenzij de aardrijkskundige naam met ال begint.

Het huiswerk voor de volgende keer:
- Maak heel les 8, waarvan de oef. 7 (vertalen) na 11 mei pas opgestuurd mag worden naar de docent;
- Maak dit keer ZZZ n.a.v. je ervaringen in de afgelopen weken, bv. als je op reis bent geweest. De bedoeling is dat de zinnen praktischer worden om je de taal sneller eigen te maken.
- Neem de ZZZ van de vorige keren mee, de voorgaande keer waren wij er niet aan toegekomen. Het beste is als de zinnen de theorie opnemen tot les 8, op deze manier kan je toetsen of je de stof tot nu toe goed genoeg beheerst door correcte toepassing.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
18/05/2014
20:45
Avatar
Fatima
Member
Members
Forum Posts: 4
Member Since:
17/05/2014
sp_UserOfflineSmall Offline

Lesweek 7 - Dinsdag 13 mei

In deze les is het huiswerk van de vorige les behandeld (alle oefeningen van les 8). Vervolgens is er een start gemaakt aan les 9, namelijk het model voor de tegenwoordige tijd (zie 9.1).

Het huiswerk voor de volgende les:
- Alle werkwoorden op blz. 97-99 volgens het model op blz. 150 vervoegen. De volgende werkwoorden horen hier ook bij: produceren, beginnen, wassen, zitten, dalen, breken, vluchten, schreeuwen, koken, bedanken, opstaan, openen, werken, vragen, ouder zijn dan, jonger zijn dan, veel zijn (helaas zonder vertaling).
Op de website is er ook een handige tool om op de juiste uitgang van een werkwoord te komen. Hiervoor klik je op het tabje 'informatie' om vervolgens naar beneden te scrollen totdat je de 'arabic verb conjugator' ziet.
- Aangeraden wordt om alvast alle meervouden die zijn voorkomen in de lessen, te 'groeperen'. Vanaf deel II komt er namelijk stof over de 23 modaliteiten van meervoudsvormen, wat erg veel schijnt te zijn. Dus dit zou een goede voorbereiding zijn.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
26/05/2014
14:38
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- Lesweek 8 - Dinsdag 20 mei -

In deze les is de theorie van les 9 in z'n volledigheid behandeld. Verder zijn de ZZZ aan bod gekomen. Het betreft hier de reguliere zinnen van de vorige weken, maar niet de ZZZ die gemaakt o.b.v. een eigen verhaaltje.

Het huiswerk voor de volgende keer is:
- Dictee van de woordenschat op blz 115.
- Les 9: oef. 1,2,3, dan 4-6 aaneen, dan al het andere.
- Voor zover nog niet gemaakt, maak ZZZ, toegespitst op je eigen leven.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
05/06/2014
21:27
Avatar
Fatima
Member
Members
Forum Posts: 4
Member Since:
17/05/2014
sp_UserOfflineSmall Offline

Lesweek 10 - dinsdag 3 juni

Deze les is begonnen met een dictee over de bijvoeglijke naamwoorden en voorzetsels die op p. 79 en 139-140 staan. Daarna zijn de laatste oefeningen van les 9 nagekeken, waarmee we les 9 hebben afgesloten.

Voor volgende week is het van belang dat les 10 goed wordt voorbereidt, want die moet af zodat we de week daarop met deel 2 kunnen beginnen (waarschijnlijk vanaf dinsdag 17 juni).

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
13/06/2014
19:35
Avatar
Fatima
Member
Members
Forum Posts: 4
Member Since:
17/05/2014
sp_UserOfflineSmall Offline

Lesweek 11 - dinsdag 10 juni

In deze les is les 10 gedeeltelijk besproken. De woorden op blz. 168 - 169 en 177 zijn klassikaal doorgenomen. Vervolgens is het mannelijk meervoud bij personen (10.1), het meervoud van bijvoeglijke naamwoorden bij personen (10.3), werkwoord en meervoud (10.4), het tweevoud II (10.5) en deelwoorden (10.6) integraal doorgenomen.

Er is erg veel stof besproken en dientengevolge is er ook veel huiswerk voor volgende week, namelijk:
- neem de woorden van les 10 goed door, omdat we de volgende keer de bijbehorende tekst gaan lezen.
- de 28 werkwoorden (die eerder volgens het model op blz. 97 en 150 moesten worden uitgewerkt, zie ook lesweek 7 voor volledige lijst) uitwerken in actieve en passieve deelwoorden (zie 10.6, blz. 173 - 174). Doe dit in 8 kolommen in de volgende volgorde: 1. het werkwoord, 2. vertaling daarvan, 3. actief deelwoord, 4. vertaling daarvan, 5. passief deelwoord, 6. vertaling daarvan en laat kolom 7 en 8 voorlopig leeg.
- Maak oef. 1, 4, 5, 6 van les 10.
- kruiswoordpuzzel t/m les 6.
- indien nog niet gedaan, alle meervouden t/m de huidige les categoriseren.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
23/06/2014
22:19
Avatar
Fatima
Member
Members
Forum Posts: 4
Member Since:
17/05/2014
sp_UserOfflineSmall Offline

Lesweek 12 - dinsdag 17 juni

In deze les is de overige stof van les 10 behandeld, waardoor deze les is afgerond. Het huiswerk voor volgende week is:

- alle oefeningen van les 10 maken.
- alle meervouden van deel I (les 4 t/m 10) categoriseren volgens het model zoals uitgelegd in par. 1.2 op blz. 18 (les 1, deel II). Probeer dezelfde groepen aan te houden, waarbij groep 9a = groep 9, 9b = groep 10, 9c = groep 11, 9d = groep 12, 9e = groep 13. Groepen 4,5 en 9 t/m 13 zijn tevens diptoten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 210
Currently Online:
Guest(s) 11
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 219
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1613
Posts: 1882
Newest Members:
Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun, Sharon Nieman
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.