ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Arabisch les 8, 26-01-2023 (Amersfoort)
29/01/2023
10:30
Avatar
Esmeralda Doppenberg
Member
Members
Forum Posts: 34
Member Since:
18/11/2022
sp_UserOfflineSmall Offline

Samenvatting les 8, 26-01-2023 te Amersfoort.

1. Bespreken huiswerk.
- We hebben de zinnen van de oefeningen van het huiswerp opgelezen en mondeling ook vertaald.
- Let goed op dat het geheim van Khaled overal wordt toegepast.
- Hulptekens hoeven er niet meer per se bij te staan, alleen als ik het wil.
- Onthou goed dat de zeven zinnige zinnen altijd opgestuurd moeten worden naar Khaled 3 dagen voor de les.
- Bij aardrijkskundige namen wordt met het geheim van Khaled de kasra vervangen door een fatha, waardoor je dus een damma, fatha of fatha op de laatste medeklinker krijgt. Ook krijgen deze onbepaalde woorden nooit twee hulptekens op de laatste letter. Dit wordt veroorzaakt doordat aardrijkskundige namen een categorie van diptotische woorden zijn, net als dat woorden die eindigen op ta marbuta en sommige interne meervouden ook categorieën zijn.

2. Bespreken van nieuwe stof en uitleg.
- In het Arabisch is de woordvolgorde in een zin anders. Het werkwoord komt voor het onderwerp te staan. Als er een tijdsbepaling is komt die aan het begin van de zin te staan, dus nog vóór het werkwoord.
- Van de oefeningen die huiswerk zijn voor de volgende les hebben we een aantal voorbeelden samen behandeld, zodat ik weet wat er van mij wordt verwacht bij elke oefening.
- Let goed op dat je eerst de (nieuwe) stof bestudeert en dan pas het huiswerk gaat maken. Zo neem je eerst de stof in je op en ben je minder lang bezig met het huiswerk.
- Maak het huiswerk door de volgende vier stappen toe te passen: lees de zin, vertaal de zin naar het Nederlands (waar nodig), geef antwoord in het Nederlands, vertaal het antwoord naar het Arabisch. Zo kun je nooit fouten maken.
- Het werkwoord 'hebben' wordt in het Arabisch gevormd door een voorzetsel en een suffix om aan te duiden om welke persoonsvorm het gaat. De voorzetsels die hiervoor gebruikt kunnen worden zijn عند en ل. Zij worden gebruikt in verschillende situaties. عند wordt gebruikt wanneer er geen relatie is en hetgeen wat bezit wordt kan worden gekocht of verkocht, bijvoorbeeld "Ik heb een boek". ل, daarentegen, wordt gebruikt in het geval er wel sprake is van een relatie, bijvoorbeeld "Ik heb een vriend en hij heet Nabil". De suffixen die achter deze voorzetsels worden geplaatst geven aan wie het ding of de relatie heeft.
- De komende les gaan we de woorden van bladzijde 26-47 oplezen, en van de woorden op bladzijde 58-59 krijg ik dictee.

3. Huiswerk:
- NL: woorden van bladzijde 26-47 oefenen en doorlezen met behulp van de audiofragmenten, checken of ik alle audiofragmenten heb, H.6. O.7. vragen vertalen en het antwoord daarop en dat opsturen, H.6. O.5. vertalen en opsturen, schema van H.5. printen en meenemen naar de les.
- AR: zzz, voorgaande zzz van hulptekens op iedere letter voorzien met behulp van het geheim van Khaled, H.6. O.7., H.6. O.10., H.6. O.12., H.6. O.9., H.7. O.5., H.7. O.6. maken.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 210
Currently Online:
Guest(s) 3
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 219
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1613
Posts: 1882
Newest Members:
Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun, Sharon Nieman
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.