ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Arabisch voor beginners jaar 1 Rotterdam | 16-04-2019
29/04/2019
17:06
Avatar
Jacky Van Leerdam
Member
Members
Forum Posts: 8
Member Since:
10/04/2019
sp_UserOfflineSmall Offline

Deze les hebben we het huiswerk behandeld van de vorige les. Het huiswerk van deze week betrof:
- 1 Nederlands woord voor de lange 'i'-klank, en 1 Nederlands woord voor de korte 'i'-klank bedenken;
- Opzoeken betekenis "Ligatuur";
- Afmaken van het huiswerk van les 1, vooral het schrijven van de letters, behandelen per letter en NIET per stencil;
- Schrijven alle Arabische woorden bladzijde 28 tot en met 33.

De les duurde in totaal 3 uur.
We hebben eerst het huiswerk van de vorige week nagekeken. Ik had vooral moeite met het schrijven van de 'miem', en het schrijven van verschillende letters onder elkaar. Meneer Khaled heeft uitgelegd dat er een aantal letters zijn die onder elkaar (in combinatie met elkaar) geschreven worden: de zj, hga, gha, miem, ain en rain. Ook heeft hij me de schrijfwijze van sommige letters in kaligrafie laten zien.
Vervolgens hebben we het gehad over de ta marbuta en dat het geldt als 'verbindingsteken'' tussen een woord en de suffix die erachter wordt geplaatst. Daarna over de letter 'ya', dat staat voor 'mijn', en áchter het betreffende woord geplaatst wordt. Woord + ya (mijn) = Woordy (maar dan van rechts naar links).

Daarna zijn we de Arabische woorden vanaf oefening 7 (blz. 33) gaan lezen, waarbij ik als student meteen begon met lezen.
Op bladzijde 53 kwamen we bij een aantal collectieven. Nieuw huiswerk werd het opzoeken van de betekenis van "collectieven" en het overnemen van alle collectieven in het boek Arabisch voor Beginners en zowel het meervoud als het enkelvoud opschrijven. Bij het enkelvoud komt de ta marbuta achter het woord te staan en krijgt de letter ervoor een fatha.

Om vast vooruit te lopen op de volgende les, kwamen we op pagina 60-61 van het boek en meneer Khaled heeft de woorden op bladzijde 61 voorgelezen en ik heb ze daarna nagelezen, zodat we voor de volgende les de tekst op bladzijde 60 konden lezen. Voordat we begonnen met lezen, heb ik een aantal letters gekregen die in de context van de zin soms een woord betekenen: waw, bi, li fa, ka en sa.
Wa = en
Bi = in, door, met (niet voor mensen, maar zaken)
Li = voor, aan, van, hebben (werkwoord)
Fa = vervolgens
Ka = zoals
Sa + tegenwoordige tijd = toekomstige tijd
Bovenstaande letters worden aan het volgende woord geschreven.

Huiswerk voor volgende keer:
- Informatie > Beginners > Les 3 > V1 woorden > overschrijven en het Nederlandse woord erbij schrijven, afgaande op de uitspraak van het Arabische woord;
- Woorden blz 40-47 schrijven;
- Luisteren audiofragmenten uit het leerboek, extensief;
- Betekenis "collectieven" > collectieven tm blz. 83 in het leerboek schrijven in enkelvoud en meervoud

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 210
Currently Online:
Guest(s) 7
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 219
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1613
Posts: 1882
Newest Members:
Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun, Sharon Nieman
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.