ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Bloemkool & Couscous 1
08/10/2019
19:53
Avatar
Hava Yucel
Member
Members
Forum Posts: 13
Member Since:
08/10/2019
sp_UserOfflineSmall Offline

Dag allen,

Met dank aan Thomas hieronder het huiswerk voor de volgende les:

Huiswerk

• Hoofdstuk I lezen uit het tekstboek.
• Vragen beantwoorden op pagina's 19 en 20. De teksten "De classificatie van het Arabisch" en "Hoofdstuk II - Het Arabisch van voor de islam" zijn hierbij een hulpmiddel.
• De audiobestanden voor bladzijde 28 tot en met 36 van het tekstboek extensief luisteren. Dit kan op de website: Coutinho.nl/arabisch1
• De letters van het Arabische alfabet leren aan de hand van het uitgereikte lesmateriaal. Doe wat je kan aangezien het bijna ondoenlijk is om alles in één week af te krijgen. Het is belangrijk om per letter de drie afzonderlijke handouts door te werken.
• Bedenk een voorbeeld in de Nederlandse taal van een lange en korte i-klank (zoals boom - bom of baan - ban).

Insructies voor het huiswerk

Het huiswerk dient te worden opgestuurd via Arabisch.nu. De instructies hiervoor zijn als volgt:

• Stuur altijd één oefening per keer op.
• Gebruik hierbij de HBO formule. Hoofdstuk-Bladzijde-Oefening. Voorbeeld: H4 B128 O3. Vermeld dit in het 'hoofdstukveld' en niet in het tekstveld met je antwoord.
• Lever het huiswerk uiterlijk drie dagen voor de les in, anders wordt het niet nagekeken.

Succes en tot volgende wk!

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
23/10/2019
20:28
Avatar
Hava Yucel
Member
Members
Forum Posts: 13
Member Since:
08/10/2019
sp_UserOfflineSmall Offline

Samenvatting les 2

De les wordt voortgezet op blz. 38 vanaf ‘enkele bijzonderheden’.

1. De Arabische taal hoor je aan elkaar te verbinden. De letters verbind je aan elkaar waarna je een woord vormt. De volgende letters verbind je niet met een volgende letter: و, ز, ر, ذ, د, ا. Dit zijn de letters 1, 8, 9, 10, 11 en 27.

2. De letter لا is een ligatuur. Dit betekent dat de Lam-Elif een teken is dat gevormd wordt door twee of meer lettervormen. De twee afzonderlijke letters Lam en Elif vormen dus samen de Lam-Elif; een ligatuur. Denk bijvoorbeeld aan de Duitse ß of simpelweg de & (et in Latijn).

3. Vanaf blz. 38 van het boek wordt de ta‘marbuta behandeld. Dit is de vrouwelijke uitgang van woorden. Dat is eigenlijk de ha met twee puntjes erboven van de ta: ة. Dit is de losse vorm. De eindvorm is de: ـَة.
Kortom: als je de tamarbuta toevoegt, wordt het een vrouwelijk woord. Bijvoorbeeld het woord المدينة (al-madinat =de stad). Dit is een vrouwelijk woord.
-. Voorbeeld: معلم - mu'alim, "leraar" wordt معلمة - "mu'alima(t)", "lerares".
-. Voorbeeld: mooie man (cemiil) = جميل, mooie vrouw (cemiileh) جميلة

Je mag er vanuit gaan dat 94% van de zelfstandige naamwoorden die op een ta’marbuta eindigen, vrouwelijk zijn. Slechts 6% van de woorden die op een ta’marbuta eindigen zijn mannelijk. Verder volgt het bijvoeglijk naamwoord het zelfstandig naamwoord in het Arabisch. Je zegt dus امراة جميلة -emrata camila (mooie vrouw).

Suffix
Zoals gezegd komt de ta’marbuta alleen voor als laatste letter van een woord. Een suffix (naamvoegsel, uitgang, uitgang) komt ná het woord. En als een woord een suffix krijgt, verandert de ta’marbuta omdat deze alleen als laatste letter kan geschieden. Dan verandert het in een ta. Voorbeeld مدينة - medina(t), "stad", versus مدينتي - medinati, "mijn stad" (bezittelijk voornaamwoord komt ná zelfstandig naamwoord in het Arabisch).

Dit is verder ingewikkeld om samen te vatten, dus lees de stof vooral door. Verder kun je met Wikipedia (vooral de Engelse) ook wel wijzer worden met allerlei voorbeelden.

Huiswerk voor les 3
-. Extensief luisteren naar blz. 28 t/m 36
Leer daarbij de klanten lang /kort de sedde en de sukun onderscheiden. Neem voor deze hulptekens bladzijde 25 door.

-. Probeer het vorige huiswerk af te maken (bladzijde 19+20 vragen maken). Neem dus de 4 hand-outs door en schrijf te letters over.

Volgende les beginnen we vanaf blz. 40.

Succes en tot volgende week (28/10)!

PS. we hebben ook de harde/ zware letters en de open/dichte letters doorgenomen en deze van elkaar onderscheiden. Neem deze zelf door in het boek. Als ik nog tijd kan vinden ga ik deze hier zelf aanvullen. Dus houd deze topic in de gaten. Vragen? Reply op dit bericht 🙂

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
01/11/2019
16:45
Avatar
Hava Yucel
Member
Members
Forum Posts: 13
Member Since:
08/10/2019
sp_UserOfflineSmall Offline

Dag luitjes,

Samenvatting les 3 (herstelde versie)

Neem nogmaals de leestekens goed door.

Vergeet niet: je vormt een Arabisch woord door de letters te verbinden. Dus met het alfabet alleen kom je er nog niet. Een letter in het midden kan er soms afwijkend uitzien. Neem daarom bladzijde 37 en 38 goed door.

Verder zijn er de hulptekens. De fatha (streepje boven) geeft de a aan. De kasra (streepje beneden) geeft de ie aan en de damma de oe.
Dus:
بَ = ba (fatha)
بِ = bi (kasra)
بُ = boe (damma)

رَ= ra (fatha)
رِ= ri (kasra)
رُ= roe (damma)

etc.

De sukun: رأْسْ (ra’s). Dat cirkeltje boven betekent dus ‘even stil’. Zoals je rust bij de letters N van bonbon, of de M van Ambon.

De sadda: الشّمسْ (ashams) de shin spreek je dubbel uit, het is een verdubbeling van de betreffende letter. Zoals de M bij bommelding of de L van rolluik. De fatha en damma worden boven de sadda gezet, de kasra onder. Bijvoorbeeld: دَرَسَ (darasa) wordt met de sadda: دَرَّسَ (darrasa). Je ziet die fatha (dus streepje boven waardoor je weet dat je het als A uitspreekt) boven de shadda staan.
Voorbeeld van de kasra die onder de sadda wordt geplaatst: مُدَرِّس (mudarris). Je ziet die kasra onder de sadda, vandaar dat de letter R hier als ri wordt uitgesproken. Als je een fatha bóven de sadda had gehad, was het mudarras.

Lidwoorden:
In het Arabisch heb je de El (ال). Dit is de Elif en de Lam. De El staat voor de/het.
Er bestaat geen 'een' in het Arabisch.
De 'el' is voor enkelvoud/tweevoud/meervoud, mannelijk/vrouwelijk. Scheelt dus!

Blz. 51 (lees dit even door)
Wa= en
Bi= in, door, met (zaken, geen mensen)
Li= voor, aan, van, werkwoord 'hebben'

De و (waw) mag je niet verbinden aan een volgende letter.
Bijvoorbeeld: de jongen (el veled) أل ولد.
het meisje: وال بينت (wal bint, je spreekt hier de Alif niet uit), De Alif spreek je alleen in het begin van een woord uit, daarna niet meer.

Het huiswerk;
Opdracht 1: vorm de woorden (verbinden dus) en schrijf ze rechts op je papier met links wat er staat.
De opdracht vind je hier:
Arabisch.nu - informatie - beginners - les 3 vorm woorden V1.

Opdracht 2
De Arabische woorden op bladzijde 40-47 overschrijven op papier (2 lijnen).
Je moet dus wel het papier uitprinten wat nodig is voor de Arabische woorden (2 lijnen) en daarop de woorden overschrijven.
Die vind je hier:
Arabisch.nu - informatie - beginners - schoolschrift, lijn rechts.

Gr. Hava

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
09/11/2019
13:17
Avatar
Hava Yucel
Member
Members
Forum Posts: 13
Member Since:
08/10/2019
sp_UserOfflineSmall Offline

سلام

Samenvatting les 4

Je hebt de korte klanken die je ¼ seconde uitspreekt en de lange klanken die je een ½ seconde uitspreekt.
Denk aan: man- maan, zon- zoon.

Voorbeelden van korte klanken ¼ seconde):

بل= bal
لم= lam
هل= hal

Voorbeelden van langgerekte a-klanken (½ seconde):

مال= maal (je ziet de alif achter de mim, dus spreek je het ½ seconde langer uit, mál.
بال= baal (ook hier de alif na de ba, dus báal.
باب= baab
صباح= sabaah

Langgerekte i-klanken.

Als je de ‘ya’ (letter 28) ziet naast een letter, dan is het een langgerekte ii.
Voorbeelden:
بيره= biirah
دين= diin
كريم= kariim

Langgerekte oe-klanken

نور= noer (oe spreek je dus ¼ seconde uit)
طول= toel
موسى= moesa

Verder hebben we de alif madda behandeld. De madda is het verlengingsteken: ﺁ (soort krul boven de letter alif). De ا+أ = ﺁ
Bijvoorbeeld: القرآن (el-kuraan). Het is de alit en de hamza samen en je spreekt de aa een halve seconde uit.

Huiswerk:
De Arabische woorden op blz. 28-36 schrijven (op schoolschrift lijn rechts).
http://leren.arabisch.nu/wp-co.....rechts.pdf

Tot maandag!

PS als je fouten ontdekt, e-mail me dan aub op hyucel@me.com

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
17/11/2019
10:22
Avatar
Hava Yucel
Member
Members
Forum Posts: 13
Member Since:
08/10/2019
sp_UserOfflineSmall Offline

Samenvatting les 5

Tijdens deze les hebben we veel herhaald. Zie de vorige samenvattingen daarvoor.

Verder wordt 3.3 t/m blz. 49 niet behandeld.

De hamza is een letter, maar na blz. 51 komen we hem niet meer tegen.
De hamza spreek أ‎ je altijd uit. De alif spreek je alleen uit als 1e letter.

We hebben de eenletterige woorden behandeld, blz. 51.

Wa= en
Bi= in, door, met (zaken, geen mensen)
Li= voor, aan, van, werkwoord 'hebben'

De و (waw) mag je niet verbinden aan een volgende letter.
Bijvoorbeeld: de jongen (el veled) أل ولد.
het meisje: وال بينت (wal bint, je spreekt hier de Alif niet uit), De Alif spreek je alleen in het begin van een woord uit, daarna niet meer.

Zie blz.52 + 83 over de collectiva en de enkelvoudsvorm.

Regel: enkelvoud is met ta’marbuta ة (zie samenvatting les 2 over de ta’marbuta).

Voorbeeld: koe بقرة (bakara) en koeien أبقار (ebkaar).

Huiswerk:
Vanaf blz. 28 t/m 83 alle woorden die collectiva zijn van enkelvoud naar meervoud en andersom.
Je leest in 5.6 op blz. 83 wat collectiva zijn. Tijdens de les hebben we geoefend met de woorden op blz. 52.

Tot slot; oefen t/m blz. 59 en lees samenvattingen hier door. Vanaf volgende les beginnen we op pagina 60.

Ik ben helaas afwezig op maandag. Evine (die met de gekke R) zal voor een samenvatting zorgen met het huiswerk.

Succes en tot volgende keer!

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
19/11/2019
23:42
Avatar
Hava Yucel
Member
Members
Forum Posts: 13
Member Since:
08/10/2019
sp_UserOfflineSmall Offline

Samenvatting les 6 (18-11-19)

Ha allemaal,

Nu Hava druk aan het winkelen is in Parijs, schrijf ik deze week de samenvatting. De correcties van de samenvatting van vorige week zal ik doorgeven aan Hava. Ik behandel puntsgewijs wat er tijdens de les is besproken:

- het huiswerk van vorige week is besproken (collectieven);
- de les is hervat vanaf p. 61. De docent geeft aan dat bij de woordenlijst op p. 61 twee woorden extra geschreven moeten worden, zodat we de tekst (die volgende week gelezen wordt) beter kunnen begrijpen. Het gaat om: إلى (naar) en على (op). De woorden op p. 61 hebben we samen en apart gelezen.
-> vraag: wanneer gebruik je 1) op (ik ben op school) en 2) op (ik sta op het dak van de school)?
-> antwoord: als je het woord kunt vervangen door 'binnen (in)', dan gebruik je 1) في. In andere gevallen gebruik je 2) على.
- p. 61: in de woordenlijst staat het woord 'vraagpartikel'
-> vraag: wat is een vraagpartikel? (هَل : spreek uit: 'hal')
-> antwoord: zie p. 64. In het Arabisch wordt een vragende zin ingeleid door 1) een vraagpartikel, 2) een alif of 3) een vragend voornaamwoord. Voorbeeld: 1) هل انت هنا؟ (ben jij hier?) 2) أليس كذلك؟ (is het niet zo?) 3)من هناك؟ (wie is daar?)
- we hebben par. 4.3 gelezen op p. 62 en p. 63. Let op: de waw و (vertaling: en) hoort bij het volgende woord. Voorbeeld: المنزل والغرفة : vertaling: het huis en de kamer. Fonetisch wordt dit: al-baytu SPATIE wa-l-gurfa-tu.
- we hebben par. 4.4 op p. 63 besproken. Er zijn twee soorten letters: zonneletters en maanletters. De zonneletters staan op p. 63 in de grijze balk aangegeven. Dit zijn letters waarbij je tongpunt je tanden raakt Ook de lem ل hoort bij de zonneletters. Als het lidwoord ا ل (spreek uit: al) voor een zelfstandig naamwoord staat dat met een zonneletter begint, wordt de lem ل van het lidwoord net zo uitgesproken als de eerste letter van het zelfstandig naamwoord. Oftewel: de lem ل assimileert met een zonneletter. Voorbeeld: النور : al-nur wordt annur (vertaling: het licht). Maanletters zijn alle overige letters en behouden het gewone lidwoord 'al'.
- we hebben par. 4.5 op p. 64 besproken: de nominale zinnen. In het Arabisch wordt de vervoeging van het werkwoord 'zijn' weggelaten in de tegenwoordige tijd. Voorbeeld: waar je in het Nederlands 'ik ben ziek' zou zeggen, zeg je in het Arabisch dus eigenlijk 'ik ziek'.

Huiswerk voor volgende les (25-11-19): zie par. 4.10 op p. 67 en 68;
1) oef. 1
2) oef. 3
3) oef. 4
4) oef. 5
Maak deze oefeningen. Vervoegen etc is niet nodig: het zijn allemaal schrijfoefeningen. In de les hebben we enkele woorden gedaan als oefening. Let op: oef. 2 hoeft niet. Veel van de gebruikte woorden in par. 4.10 komen terug in de woordenlijst op p. 61.

Volgende les gaan we ons bezig houden met de tekst op p. 60.

Vragen of opmerkingen? Mail Hava! Als ze niet aan het winkelen is, mailt ze je zo spoedig mogelijk terug.

Groeten,

Evine

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
01/12/2019
14:13
Avatar
Hava Yucel
Member
Members
Forum Posts: 13
Member Since:
08/10/2019
sp_UserOfflineSmall Offline

Dag allen,

Tijdens deze les hebben we gezamenlijk veel geoefend. Het advies is dan ook om dat weer te doen.

Huiswerk voor maandag 2 december:

-. Maken van de oefeningen 8, 6, 7, 11 en 9 (in die volgorde). De opdrachten 8, 6, 7 en 11 insturen (Nederlandse vertaling van de zinnen) naar dhr. Khaled.

-. Opdracht 7 maak je met behulp van het plaatje op p. 71 + tekst van hoofdstuk 4.

We gaan maandag opdracht 12 maken.

Tot maandag!

Gr. Hava

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
08/12/2019
23:11
Avatar
Hava Yucel
Member
Members
Forum Posts: 13
Member Since:
08/10/2019
sp_UserOfflineSmall Offline

Les 8

*Het woord “ook” (أيضا) komt altijd aan het einde van een zin.

*bijvoeglijk naamwoord volgt altijd het zelfstandig naamwoord. Dit geldt ook voor mannelijk/vrouwelijk, enkelvoud/meervoud.

*meervoud zijn zaken, zie p. 77.

Huiswerk:

Schrijf 10 Nederlandse namen (geen Ahmed dus) in het Arabisch. Tijdens de les moeten we dit kunnen laten zien op het bord.

De woorden t/m p 74 leren en de pagina 79 leren en doornemen. Leer de woorden vooral herkennen.

Tot maandag.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
14/12/2019
22:07
Avatar
Hava Yucel
Member
Members
Forum Posts: 13
Member Since:
08/10/2019
sp_UserOfflineSmall Offline

Ha allemaal,

Onderstaand alvast het huiswerk voor aanstaande maandag. De rest van de aantekeningen van les 9 volgt zsm.

Huiswerk:
- zie p. 86/87: oef 1, 2, 3 en 6.
- maak van deze oefeningen ook de vertaling: stuur de vertaling naar de docent.
* voorbeeld bij oef 1: 'dit is een lelijke man'
* vb. bij oef 2: 'deze man is lelijk'
* vb. bij oef 3: 'deze lelijke man'

Verder: maak Zeven Zinnige Zinnen. Stuur de Nederlandse zinnen door naar de docent. Schrijf in de aanhef: 'zzz t/m les (lesnr.)'. NB: dit moet vanaf nu iedere week! Gebruik de woorden die we tot nu toe geleerd hebben. Dus: iedere deelnemer maakt zeven zinnetjes in het Arabisch en stuurt de Nederlandse vertaling naar de docent. Maak de zinnen niet nodeloos moeilijk. Of poëtisch. In de les lees je een zinnetje in het Arabisch op voor de volgende deelnemer. Deze vertaalt het ter plekke. Deelnemer 2 leest een zin op voor nr. 3 enz. enz.

!إستمتع

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
16/12/2019
18:22
Avatar
Hava Yucel
Member
Members
Forum Posts: 13
Member Since:
08/10/2019
sp_UserOfflineSmall Offline

Samenvatting les 9

Onderstaand een korte samenvatting van wat we in de les hebben behandeld:
- we hebben 2 rijtjes namen voorgelezen. NB: ook komende lessen zullen we (Nederlandstalige) namen gaan lezen, bereid deze dus voor als je dat nog niet gedaan hebt.
- p. 75, 76 en 79 (5.3.1) gelezen.
- kern van de les: het verschil tussen 1) 'het oude boek', 2) 'het boek is oud' en 3) 'het oude boek is mooi':
1) الكتاب القديم
2) الكتاب قديم
3) الكتاب القديم جميل
Wanneer er meerdere bijv. naamwoorden in een rijtje staan ('het mooie, oude, kleine boek'), is het eerstgenoemde bijv.nw. het belangrijkst.
Bij 3) 'het oude boek is mooi' zijn we het eens over het feit dat het boek oud is, maar (nog) niet over de mooiheid ervan.

- 5.4.2, 5.6, 5.7 gelezen.
p. 85: alle namen van continenten/landen/steden enz enz zijn altijd vrouwelijk.
De conversatie op p. 85 is terug te vinden op audiofragment 18.

Groet,

Evine

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
02/01/2020
23:15
Avatar
Hava Yucel
Member
Members
Forum Posts: 13
Member Since:
08/10/2019
sp_UserOfflineSmall Offline

Dag allen,

Huiswerk maken in de volgende volgorde:

Oefening 11, 12 en 13. De opdrachten 11, 12 en 13 op 2-lijnen schrijven en meenemen naar de les. Verder moet de vertaling opgestuurd worden van 12 en 13 naar dhr. Khaled.

Oefening 9 (alles behalve 4, 14, 16 en 19) en 8 maken. Opdracht 8 vertalen en opsturen.

Tot maandag!

Gr. Hava

Ps. Ik ga aantekeningen proberen aan te vullen. Sorry voor late post van het huiswerk.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
09/01/2020
13:29
Avatar
Merel Stouwdam
Member
Members
Forum Posts: 31
Member Since:
08/01/2020
sp_UserOfflineSmall Offline

Samenvatting les 11 (06-01-2020)

Hallo allemaal,

Deze week mag ik voor jullie de samenvatting van de les maken! Eerst begin ik met een kleine samenvatting van de theorie en daarna volgt het huiswerk voor volgende week (onze laatste les).

Theorie:
Wij hebben paragraaf 5.5 (blz. 82) besproken, dit gaat over het tweevoud. Wat is het tweevoud? Het tweevoud wordt gebruikt om een vorm van twee eenheden uit te drukken.
Het tweevoud is onder te verdelen in twee 'onderdelen':

1. Het tweevoud van persoonlijke voornaamwoorden.
Zoals 'jullie beiden (m+v)' = أنتما ('antuma) en 'zij beiden (m+v)' = هما (huma).

2. Het tweevoud van zelfstandige- en bijvoeglijke naamwoorden.
Het tweevoud van zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden wordt gevormd door het achtervoegsel -ani of -ayni toe te voegen. Deze twee achtervoegsels worden achter de enkelvoud-vorm geplaatst, om zo het tweevoud te maken. Bij de vrouwelijke woorden die een ta' marbuta (ة) hebben veranderd bij het tweevoud de ta' marbuta in een gewone ta. VB. de ta' marbuta verandering kun je zien bij het woord jamila - Jamila جميلة wordt jamilatani جميلتان.
De -ani uitgang wordt gebruikt voor het onderwerp + het naamwoordelijk deel van het gezegde. En de -ayni uitgang wordt gebruikt na voorzetsels + in andere gevallen.

Dit was het voor de theorie! Nu door naar het huiswerk voor volgende week:

- Oefening 7 van les 5 (blz 87).
- Vul 5 mannelijke zelfstandige naamwoorden en 5 vrouwelijke zelfstandige naamwoorden die eindigen op een ta' marbuta in, in het rijtje die op bladzijde 76 staat in de woordenlijst.
Het rijtje is:
> Ik heet (mijn naam) = ism-i اسمي
> Jij heet (jouw (m) naam) = ism-u-ka اسمك
> Jij heet (jouw (v) naam) = ism-u-ki اسمك
> Hij heet (zijn naam) = ism-u-hu اسمه
> Zij heet (haar naam) = ism-u-ha اسمها

Een voorbeeld hoe je de oefening moet maken!!
Deze oefening heb ik gemaakt met het zelfstandige naamwoord 'hond' = kalb كلب.
> Mijn hond = kalb-i كلبي
> Jouw (m) hond = kalb-u-ka كلبك
> Jouw (v) hond = kalb-u-ki كلبك
> Zijn hond = kalb-u-hu كلبه
> Haar hond = kalb-u-ha كلبها

- En als laatste vergeet niet de zeven zinnige zinnen te maken!!!

Hopelijk is het huiswerk en de theorie voor iedereen duidelijk.

Succes met het huiswerk en dan zie ik jullie maandag bij de laatste les!

Groetjes,

Merel

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 210
Currently Online:
Guest(s) 4
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 219
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1613
Posts: 1882
Newest Members:
Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun, Sharon Nieman
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.