ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Les 8 Groep 033 3017-2018
29/11/2017
18:31
Avatar
Ikram El Ousrouti
Member
Members
Forum Posts: 13
Member Since:
07/10/2017
sp_UserOfflineSmall Offline

Les 8
Aanwezig: Antoinette, Ikram, Esther, Ineke en Aline
Aantal uren gehad: 16

- De Hamza wordt op de volgende manieren geschreven: أؤئء

Pagina 61
We hebben de woorden إِلَــىٰ (naar) en عَـــلَىٰ (op) toegevoegd aan deze pagina.

Wanneer er in een vragende zin geen vragend voornaamwoord staat, begint de zin met هَلْ (vraagperikel).

In het Nederlands herken je een vragende zin omdat deze met een vragend voornaamwoord of een werkewoord begint. In het Arabisch begint de zin ALTIJD met het werkwoord, tenzij het een vragende zin is, dan begint de zin met een vragend voornaamwoord of met de vraagperikels هَــلْ of أ.
Negatieve vragen beginnen met أ (Is Ahmad niet hier?).

أَنْـــتَ zeg je tegen een man
أًًَنـــتِ zeg je tegen een vrouw

Hulptekens op de laatste letter bij een zelfstandignaamwoord worden uitgesproken als een ْ sukun.

Het werkwoord “Zijn” in de tegenwoordige tijd wordt in het Arabisch niet zo gebruikt als in het Nederlands, Engels of Frans.

Nederlands Arabisch
Ik ben hier Ik hier
Ik ben Khaled Ik Khaled
Ik ben ziek Ik ziek

Ik (ben) in de kamer أًَنَــا فِــي الْـــغُـــرفَـــة
De Koran (is) een boek اَلـــقُـــرْآنُ كِـــتَـــاب

Zoals net al gezegd wordt het hulpteken op de laatste letter van een zelfstandignaamwoord uitgesproken als een ْ Sukun. Als je een zin leest, wordt het hulpteken op de laatste letter uitgesproken als je doorleest. Als je een adempauze houdt en je laatste woord voor de adempauze is een zelstandignaamwoord met een hulpteken op de laatste letter, dan wordt dit hulpteken dus uitgesproken als een sukun (zie pagina 102). In de zin “de Koran (is) een boek” wordt de damma op de laatste letter van Koran uitgesproken als je geen adempauze tussen de twee woorden houdt.

Nominale zinnen zijn zinnen die geen werkwoord hebben.
Jij (m) (bent) ziek. أَنْـــتَ مَـــرِيـــض

كَـــذَلِـــك betekent “zoals die”

لَـــيْـــسَ betekent “niet zijn” en is het enige werkwoord in het Arabisch dat geen verleden tijd kent.

Wanneer je in het Nederlands een vraag stelt over aantallen (Hoeveel mensen? Hoeveel dagen? Hoeveel huizen?) is het zelfstandignaamwoord altijd in het meervoud. In het Arabisch is het zelfstandignaamwoord altijd enkelvoud in een vraag naar aantallen.

3e persoon meervoud “zij” kan in een mannelijke en in een vrouwelijke vorm. Bij een groep vrouwen wordt er gesproken over هُـــنَّ. Bij een groep mannen wordt er grsproken over هُـــمْ. Is er een groep met 600 vrouwen en 1 man? Dan wordt de mannelijke vorm gebruikt.

Huiswerk:

Woorden op pagina 61 leren
Pagina 67 4.10 oefening 1 (lidwoord bepaaldheid “Al” toevoegen)
Pagina 68 oefening 3, 4 en 5.
Als je tijd hebt oefening 8 op pagina 71

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 210
Currently Online:
Guest(s) 5
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 219
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1613
Posts: 1882
Newest Members:
Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun, Sharon Nieman
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.