ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Amersfoort 2e jaar Leusderweg 110 theorie en huiswerk besproken op 30-9-2021
04/10/2021
18:55
Avatar
Jannemieke De Jong
Member
Members
Forum Posts: 15
Member Since:
27/11/2020
sp_UserOfflineSmall Offline

Aantekeningen van de 8e les jaar 2 d.d. 30-9-2021 Amersfoort

Wk.39 30-9-21 8e les 19.15-20.45
Wk.39 30-9-21 1e les 3e jaar 20.45-22.15 (1 1/2)
(1 1/2 + 0 = 1 1/2)

Wk.40 7-10-2021 2e les 3e jaar 19.45-22.15 (2 1/2)
(1 1/2 + 2 1/2 = 4)

Wk.41 14-10-21 9e les 19.15-20.45
Repetitie deel 1 blz. 40-59 Hfdst.3
DICTEE. Arabische zinnen en Arabische woorden. Vertalen naar Nederlands.
17 Nederlandse woorden. Vertalen naar het Arabisch.
Op lijntjespapier met rode streep in het midden.
1e onderdeel Social Talk inleveren in het Arabisch bij dhr. Khaled ter correctie.
Nederlandse tekst van 1e onderdeel over 'jezelf' via huiswerk sturen naar dhr. Khaled. (maximaal 1 nieuw Arabisch woord per onderdeel van de Social Talk)
Huiswerk: H.9.B.160.O.1 + O.4. + O.5 + H.9.B.162.O.6 + H.10.B.178.O.1 w.w. t.t. ? dan v.t. maken. w.w. v.t.? dan t.t. maken.
SUCCES !!!!!
WK.41 14-10-21 3e les 3e jaar 20.45-22.15 (1 1/2)
(4 + 1 1/2 = 5 1/2)

WK.42 VAKANTIE !!! (extra studietijd????)

Wk.43 28-10-21 4e les 3e jaar 19.45-22.15 (2 1/2)
(5 1/2 + 2 1/2 = 8)

Wk.44 4-11-21 10e les 19.45 - 20.45
Repetitie deel 1 blz. 60-74 Hfdst.4
DICTEE (zie boven bij 14-10-21) + TEKST kunnen lezen.
2e onderdeel Social Talk inleveren in het Arabisch bij dhr. Khaled ter correctie. Nederlandse zinnen over 'je familie' opsturen via huiswerk.
Wk.44 4-11-21 5e les 3e jaar 20.45-22.15 (1 1/2)
(8 + 1 1/2 = 9 1/2)

Nog even iets over de Social Talk.
Nederlandse zinnen (5 stuks) opsturen naar dhr. Khaled. Arabische zinnen inleveren tijdens de les. Worden nagekeken en gecorrigeerd. De volgende les PRATEN met andere studenten over de Social Talk, tijdens lessen van het 3e jaar.

Elke les van 2e jaar onderdeel inleveren in Arabisch, Nederlandse versie opsturen. Arabische versie wordt gecorrigeerd en de volgende les van het 3e jaar erover praten met elkaar.

Dit gaat dus 7 weken door volgens dit schema.

Nog even de onderdelen op een rijtje:
1. jezelf 2. je familie 3. hobby's 4. werk 5. huis 6. stad,dorp,wijk
7. Nederland

------------------------

Opmerkingen n.a.v. H.9.B.166.O.16

Vb. een schone kamer غُرْفَةٌ نَظِيفَةٌ
de schoonste kamer أَنْظَفُ غُرْفَةٍ

De tama marbuta valt weg bij de overtreffende trap. Wordt dus:
Volgens model: ٍe.v. أَفْعَلُ
Het maakt niet uit of het mannelijk, vrouwelijk, enkelvoud of meervoud is. Gewoon HET MODEL VOLGEN !!!

10.1. blz. 169
Mannelijk meervoud bij personen.
Je hebt 2 categorieën.
INTERN m.v.: gebroken meervoud, ongebruikelijk meervoud, voor, tussen of aan het eind gebroken (breek het woord)

Dit zijn de MEERVOUDSVORMEN die in de grijze lijsten tussen 2 haakjes ( ) staan. Deze moet je gewoon STAMPEN. Uit je HOOFD leren. Succes ! 🙂

Hieronder volgen de interne 'meervouden' uit de grijze lijsten. Meervoud van PERSONEN (m) deel 1.
(les 4) leerlingen(m) تَلَامِيذ leerling(m) تِلْمِيذ
(les 4) jongens أَوْلَاد jongen وَلَد
(les 5) grootvaders أَجْدَاد grootvader جَدّ
(les 7) presidenten رُﺆَسَاء president رَأِيس
(les 7) koningen مُلُوك koning مَلِك
(les 8) oom m.v. (vaderskant) أَعْمَام oom (vaderskant) عَمّ
(les 9) imam (m.v.), voorgangers أَأِمَّة imam, voorganger ﺇمَام
(les 9) Heere, Heer m.v. أرْبَاب Heere, Heer رَبّ

EXTERN m.v. regelmatig meervoud, normale meervoud
ACHTER mannelijk enkelvoud SUFFIX (achtervoegsel) toevoegen.

- ونَ of - ينَ toevoegen achter mannelijk enkelvoud
(-una) (-ina)
ونَ komt overeen met de u-uitgang
ينَ komt overeen met de -i uitgang en de -a uitgang

Voorbeelden blz. 170

leraar مُعَلِّمٌ
leraren مُعَلِّمُونَ

de leraar الْمُعَلِّمُ
de leraren الْمُعَلِّمُونَ

met de leraar (na v.z.) مَعَ الْمُعَلِّمِ
met de leraren (na v.z.) مَعَ الْمُعَلِّمِينَ

Ik ken de leraar (de leraar= lijd.v.werp) أَعْرِفُ الْمُعَلِّمَ
Ik ken de leraren (de leraren = lijd.v.werp) أَعْرِفُ الْمُعَلِّمِينَ

Eigenlijk zou er moeten staan: أَعْرِفُ الْمُعَلِّمَينَ

want de leraren zijn lijdend voorwerp, bepaald, 1 hulpteken, fatha َ
MAAR: volgens STERRENHOTEL is de ي zes x sterker dan de fatha َ en wordt het dus een kasra onder de م mim, om de 'i-klank' te waarborgen. Het wordt dus: أَعْرِفُ الْمُعَلِّمِينَ

Nog een voorbeeld:

Ik ken de jongen أَعْرِفُ الْوَلَد
Ik ken de jongens أَعْرِفُ أَوْلَادِينَ
(de jongens = lijd.v.werp)
Wordt dus: أَعْرِفُ أَوْلَادِينَ krijgt eigenlijk 1 fatha, omdat het lijdend voorwerp is, MAAR: ي is 6x sterker dan de fatha َ en dus krijgt de د een kasra om de 'i-klank' te waarborgen.

Lange klinker, in dit geval de ya ي verlengt de uitspraak van de letter ervoor.

LET OP: de -na نَ van de uitgang VERDWIJNT indien het MEERVOUD gevolgd wordt door een PERSOONSSUFFIX of een BEZITSCONSTRUCTIE.

de leraren van de school مُعَلِّمُو ن الْمَدْرَسَةِ
(bezitsconstructie)
De ن valt dus weg (leraren) Is dus géén مُعَلِّمُو ن , maar مُعَلِّمُو en aan het eind van de leraren valt de -na ن weg.

met de leraren van de school مَعَ مُعَلِّمِي الْمَدْرَسَةِ
leraren van de school= bezitsconstructie

Na voorzetsel een kasra, de -na ن verdwijnt bij bezitsconstructie of bij persoonssuffix

Eigenlijk heb je bij bezitsconstructie kasra ....(JI) .......damma ُ MAAR de ya ي is sterker dan de damma ُ en daarom krijgt de mim م een kasra om de 'i-klank te waarborgen.

haar burgers (haar persoonssuffix) مُوَاطِنوُها
burgers zijn onderwerp, krijgt 1 damma omdat het bepaald is door haar. Welk teken komt er op de -ha- ها van haar? Aan dhr. Khaled vragen!

Opfrisser:
Triptotisch tri =3 3 soorten hulptekens: damma, fatha en kasra 80% van Arabische woorden zijn triptotisch

DIPTOTEN: H.7.B.126.7.7 bestaan uit 13 categorieën.
Diptotisch di =2 2 soorten hulptekens: damma, fatha of fatha (fatha neemt het over van de kasra)

Voorbeeld in Libanon. NIET: فِي لبْنَانٍ MAAR: فِي لبْنَانَ fatha neemt het over van de kasra en krijgt maar 1 hulpteken.

DIPTOTEN krijgen NOOIT 2 hulptekens en de fatha NEEMT het OVER van de kasra !!!!

1. van de 13 zijn Aardrijkskundige namen
2. van de 13 zijn Kleuren en Gebreken blz. 156. 9.4. Mannelijk en vrouwelijk is DIPTOTISCH.
(ik zie bij meervoud 2 hulptekens staan. VRAGEN hoe dit zit !!!)
3. van de 13 zijn Vrouwen namen die eindigen op ta-marbuta ة

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 210
Currently Online:
Guest(s) 5
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 219
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1613
Posts: 1882
Newest Members:
Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun, Sharon Nieman
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.