ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Arabisch les 20, 29-06-2023 (Den Haag)
30/06/2023
19:18
Avatar
Esmeralda Doppenberg
Member
Members
Forum Posts: 34
Member Since:
18/11/2022
sp_UserOfflineSmall Offline

Samenvatting les 20, 29-06-2023 te Den Haag.
Lesduur: 4 uur.

1. Bespreken huiswerk.
- We hebben het huiswerk van de vorige les(sen) besproken.
>> Vanaf nu oefen ik thuis met hardop lezen van hoofdstukken. Dit herhalen we dan in de les.
>> Let goed op of een zin in de tegenwoordige of de toekomende tijd staat. In zin 18 van oefening 12 van hoofdstuk 9 (boek 1) staat bijvoorbeeld "Gaan jullie dan na het gebed de moskee uit?" - 'dan' indiceert hier de toekomende tijd!
>> Er bestaan meerdere soorten meervouden. سمك is bijvoorbeeld het algemene meervoud van سمكة. Het meervoud van dit algemene meervoud is echter أسماك en het speciale meervoud is سمكات.
>> Als een meervoud eindigt op ونَ of ينَ, of bij een tweevoud, valt de nun weg wanneer het woord onderdeel is van een bezitsconstructie of wordt gecombineerd met een persoonssuffix. Niet vergeten!

2. Bespreken van nieuwe stof en uitleg.
- We hebben nieuwe stof van hoofdstuk 2 van boek 2 behandeld: de stam II-werkwoorden. Het model van deze werkwoorden is R4 R2 R2 R1. Op R2 staat dus altijd een shadda! Een kenmerk van de werkwoorden van stam II is dat het werkwoorden betreft die herhaaldelijk worden gedaan, bijvoorbeeld 'kammen' en 'poetsen'. Daarnaast staat er in de verleden tijd op alle drie de radicalen een fatha.
- Werkwoorden van stam II kunnen verschillende functies vervullen. Allereerst kan zo'n werkwoord gebruikt worden om iets te laten doen, bijvoorbeeld iemand 'doen leren' (zoals een docent dat doet). De tweede functie die een stam II-werkwoord kan vervullen, is die van intensivering. Denk bijvoorbeeld aan werkwoorden zoals 'verwoesten' en 'verbrijzelen'. De derde functie wordt ook wel noemfunctie genoemd. De bedoeling hier is dat je dit over of tot iets/iemand zegt.

3. Huiswerk:
- AR: Zeven zinnige zinnen, activiteiten in het weekend, schema van afgeleiden van werkwoordstammen aanvullen, 20 tegenstellingen van werkwoorden en hun betekenis opschrijven, H.1. O.10. maken, werkwoorden op bladzijde 42 van boek 2 vervoegen volgens het schema op bladzijde 41, H.2. O.2., hoofdstuk 3 lezen (en eventueel H.2. O.1. maken).
- NL: Schema voor meervouden aanvullen ('zoon' + H.1. en H.2. van boek 2 checken), verschil tussen 'vanavond', 'deze avond' en ''s avonds' etc. opzoeken, mailen voor de audiofragmenten, classificatie van 'goed' in verschillende vormen, contact opnemen voor de plaats waar we les hebben de komende lessen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 210
Currently Online:
Guest(s) 7
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 219
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1613
Posts: 1882
Newest Members:
Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun, Sharon Nieman
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.