ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Den Haag 2013 Arabisch 2 dinsdag 19:45 - 21:45
03/10/2013
22:51
Avatar
JostaMK
New Member
Members
Forum Posts: 1
Member Since:
03/10/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

Notulen tijdens de les van 2 oktober en het huiswerk:
- Huiswerk nagekeken van 24 september (vervoegen t/m pagina 99)
- Paragraaf 6.2.8: de eerste 'ma' betekent 'niet' en de tweede 'ma' betekent 'wat.'.
- Paragraaf 6.3: zinnen beginnen doorgaans altijd met een werkwoord. Als je de nadruk op het onderwerp wilt leggen of als het om een tijdsbepaling gaat dan kan dat voor het werkwoord geplaatst worden.
- 6.4 Naamvallen:
Woorden in het Arabisch zijn verdeeld in 3 categoriën: [1] werkwoorden (tegenwoordige tijd, verleden tijd en toekomende tijd), [2] znw/bnw (mannelijk/vrouwelijk, enkelvoud/tweevoud/meervoud) en [3] letters (alles wat niet onder 1 of 2 valt).
Om de juiste naamval van [2] te weten is een eenvoudige ezelsbrug mogelijk. Je dient jezelf twee vragen te stellen:
[1] Hoeveel hulptekens?
[2] Welke soort hulptekens?

@[1]: In het znw/bnw onbekend, onbepaald of heeft het lidwoord een onbepaaldheid: altijd twee hulptekens. In alle andere gevallen (bekend, bepaald etc) dan heeft het woord één hulpteken.
@[2]: a - als het onderwerp of naamwoordelijk deel van het gezegde is dan volgt een damma
b - als het na een voorzetsel komt of er een "van constructie"* is (het raam van de kamer (kamerraam) of de deur van het huis (huisdeur)) dan volgt een kasra
c - als het lijdend voorwerp is, óf het onderwerp van de zinnen 'inna' óf het naamwoordelijk deel van het gezegde van de zinnen 'kanna' dan volgt een fatha** .

* in een "van contructie" is het eerste woord altijd onbepaald, want de bepaling zit al in het woordje 'van'. Huisdeur = babu al beiti.
** Bij twee hulptekens volgt er altijd een alif, tenzij het woord eindigt met een t-marboeta ( ة ) of een alif-hamza ( اء ).

==> Zie ook hier: https://leren.arabisch.nu/wp-content/uploads/Handleiding-Hulptekens5.doc

We hebben geoefend t/m 6.4.4.
Extra notitie 6.4.4: De namen van de profeten krijgen altijd twee hulptekens. We zijn hier verder op ingegaan maar dat hoort eigenlijk bij niveau 4 en 5 en dat kunnen we dus nog even laten rusten want ons begrip van het Arabisch en onze woordenschat is nog niet groot genoeg.

HUISWERK:
Oefening 5 t/m 12 maken en in schrift meenemen. Tip: doe oefening 5 als laatste. Graag de hulptekens weer met een andere kleur - niet rood.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
10/10/2013
19:48
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- LESWEEK 3 Dinsdag 8 oktober -

Wij hebben het huiswerk voor deze week behandeld. Er zijn geen specifieke onderwerpen besproken of behandeld uit het huiswerk die benadrukt moeten worden. Let wel op dat een ontkenning in de t.t. wordt gemaakt met "لا" en in de v.t. met "ما". Hiernaast hebben wij onze spreekvaardigheid geoefend met de woorden op blz. 28+29. Dhr. Khaled heeft ook de conversatie met bijbehorende woordenschat behandeld op blz. 106+107. Het is de bedoeling dat men t/m blz. 60 de woorden bestudeerd en vlot leert lezen. Wij krijgen een dictee dat voorbereid dient te worden over blz. 61. Tot slot moet men 7 zinnige zinnen bedenken en deze in het schrift noteren dan wel digitaal opsturen met vertaling.

Het is tevens verstandig gemiste huiswerk in te halen en vragen die rijzen tijdens het bestuderen van het boek, te bewaren voor de volgende les.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
16/10/2013
18:26
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- LESWEEK 4 Dinsdag 15 oktober -

Wij hebben tijdens deze les allereerst aandacht besteed aan onze 7 zinnige zinnen. Wij hebben, met de nodige correcties van de docent, aan elkaar zinnen in het Arabisch opgelezen en naar het Nederlands vertaald. Dit zorgt ervoor dat iedereen op zijn beurt de spreekvaardigheid van de eigen zinnen oefent en de zinnen van de ander probeert te vertalen. Na de behandeling hiervan is er aandacht besteed aan de theorie van les 8 tot 8.2.5 vanaf blz.136. Ook is les 10.4 behandeld naar aanleiding van de 7 zinnige zinnen.

Het huiswerk voor volgende keer:
- Neem de genoemde hoofdstukken door;
- Het dictee is verplaatst naar de eerstvolgende les, leer hiervoor blz. 61;
- De tekst op blz. 60 moet men op normaal tempo kunnen lezen;
- Maak nieuwe 7 zinnige zinnen en stuur deze altijd digitaal op zodat de docent ze kan controleren alvorens ze worden behandeld. Bij het opsturen vermelden tot welke les de woorden uit zijn genomen. Verkies ook woorden die al behandeld zijn zodat iedereen ze kan weten. Probeer ten slotte de zinnen ook van hun correcte uitgangen te voorzien, oftewel: gebruik de naamvallen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
30/10/2013
22:43
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- LESWEEK 5 Dinsdag 29 oktober -

In de les van deze week zijn wij alleen toegekomen aan de 7 zinnige zinnen (ZZZ). Deze hebben wij ook niet afgekregen. Het is de bedoeling dat men relatief eenvoudige zinnen maakt die niet langer zijn dan 7 woorden. Immers, hoe complexer de zinnen des te meer tijd eraan besteed moet worden en des te sneller er taalfouten gemaakt worden. Verbeterde zinnen dienen wel correct teruggestuurd te worden. Voorts moeten de ZZZ niet later dan 3 dagen van tevoren worden toegezonden. Vermeld bij het opsturen in de onderwerpregel "ZZZ t/m les ...". Volgende week wordt er gestart met les 7 dus het wordt aangeraden om bij deze les aanwezig te zijn.

Het huiswerk voor de volgende keer:
- Maak 5 verschillende zelfst. nw. bezittelijk, zoals staat weergegeven op blz. 76 (rechterkolom). Bijvoorbeeld: mijn boek, jouw huis, haar tafel, etc. Men moet hiervoor de pers. vnw. leren op blz. 119;
- Maak ZZZ;
- Leer nog steeds de woordenschat op blz. 61 indien nodig en herhaal het oude.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
06/11/2013
16:54
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- LESWEEK 6 Dinsdag 5 november -

In de les van deze week zijn wij verder gegaan met de oude ZZZ en zijn we gekomen tot aan enkele zinnen die voor deze week stonden. Wij zijn dus niet aan alle zinnen toegekomen. Het is daarom belangrijk dat men altijd de zinnen kort houdt: niet meer dan 7 Nederlands woorden lang.
Er stond in het bovenstaande bericht dat er 5 verschillende zelfst. nw. bezittelijk moesten worden gemaakt, echter dit is niet volledig juist. De bedoeling is als volgt. Kies 6 verschillende zelfst. nw. Maak met deze zelfst. nw. vervolgens deze bezittelijk met de 5 specifieke uitgangen die vermeld staan op blz. 76, rechterkolom. Het gaat dus om de uitgangen: ik, jij, jij (v), hij en zij (ook te vinden op blz. 119). Men krijgt dan 6 zelfst. nw. die telkens per zelfst. nw. deze 5 uitgangen hebben, dus 30 woorden in totaal. In de les van deze week hebben wij al één rij behandeld. Voorts hebben wij het dictee afgenomen over blz. 61 en ten slotte de woorden tot les 7.1 aangehoord op uitspraak.

Het huiswerk voor de volgende keer:
- Maak de 6 vervoegde rijen zoals boven weergegeven;
- Leer blz. 57 voor een nieuw dictee;
- Maak wederom ZZZ, (Let op: niet meer dan 7 Nederlands woorden);
- Neem de stof tot les 7 door.

We zullen de volgende les starten met de tekst op blz. 60 (les 4) klassikaal te lezen, dus het kan geen kwaad om dit te oefenen. Op les 7 gaan wij voort.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
17/11/2013
20:44
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- LESWEEK 7 Dinsdag 12 november -

Wij zijn deze les als eerst begonnen met het klassikaal lezen van blz. 60. Hierna hebben wij uit les 4 alle Arabische tekst langer dan 1 woord, dus vanaf 2 woorden en meer, ook klassikaal gelezen (incl. de oefeningen 6, 7, 8 en 11). Daarna hebben wij de themavertaling gedaan van les 4 op blz 200. Voorts hebben wij de oude ZZZ uit week 6 behandeld maar zijn we er vooralsnog niet aan toegekomen om zowel die als de ZZZ van deze les af te ronden. Dit betekent dat er geen ZZZ gemaakt hoeven te worden voor de volgende keer. Wij hebben qua nieuwe stof les 7.1 behandeld, maar hebben ook n.a.v. onze ZZZ stilgestaan bij 10.4 (blz.171). Dhr. Khaled adviseert om, indien aan het onderwerp niet eerder context is gegeven (men weet bv. niet wie 'zij' (mv.) of 'jullie' zijn), gewoon de regel aan te houden dat als er na een werkwoord een meervoudsvorm volgt, voor het ww. de enkelvoudige uitgang wordt gebruikt overeenkomstig het geslacht. Alleen in het geval dat een meervoudsvorm (zoals 'de jongens') expliciet vóór het ww. zou staan, krijgt dit ww. dan de meervoudige uitgang.

Het huiswerk voor de volgende keer:
- We gaan verder met onze oude zinnen van lesweek 6 en ook 7;
- Het dictee van blz. 57 heeft nog niet plaatsgevonden;
- Bereid de tekst van les 5 (blz. 75) voor, want we gaan hetzelfde doen als met les 4 zoals boven beschreven.

Hou er vanaf nu rekening mee dat de lessen 5 min. eerder beginnen en dus ook 5 min. eerder zullen eindigen, dit i.v.m. de vaste vertrektijden van de bus, XX:17 en XX:47 uur.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
21/11/2013
12:50
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- LESWEEK 8 Dinsdag 19 november -

De les is begonnen met een vraag over de vervoeging van de bijv. nw. die het onderwerp volgen. Daarover is het volgende te zeggen.

Het bijv. nw wordt vervoegd overeenkomstig het geslacht van het onderwerp in het geval van het enkelvoud, tweevoud en meervoud bij mensen en enkelvoudige zaken.
Voorbeeld (zonder hulptekens, maar met naamval):
Ev. -> ev. 'De grote man' الـــرجـــلُ الـــكـــبـــيـــرُ
Mv. -> mv. 'De grote mannen' ُالـــرجـــالُ الـــكـــبـــار
2-voud -> 2-voud 'De twee grote mannen' الـــرجـــلان الـــكـــبـــيـــران

Maar let op: de mv. van zaken wordt grammaticaal als vrouwelijk ev. gezien en de collectieven als mannelijk ev.
Voorbeeld:
Zaken (mv.) - 'De mooi boeken' الـــكـــتـــبُ الـــجـــمـــيـــلـــةُ
Collectief - 'De vieze eieren' ُالـــبـــيـــضُ الـــوســـخ

Voorts zijn wij verder gegaan met de theorie van les 7. Wij hebben in deze les het oude onbehandelde huiswerk gelaten voor wat het is en komen er vanaf volgende week op terug, omdat het in deze les noodzakelijk was dat dhr. Khaled alle theorie uit les 7 behandeld zou hebben zodat wij veel nakijkwerk zullen hebben en hij volgende keer minder aan het woord zal hoeven zijn. Hiervoor is gekozen vanwege een medische ingreep die hij moet ondergaan.

Het nieuwe ww. لـــيـــس (laysa) heeft twee belangrijke eigenschappen en die zijn dat a) het ww. geen verleden tijd heeft en b) altijd gebruikt wordt bij een ontkenning van een bijv. nw. Voor het ontkennen in de verleden tijd gebruikt men het ww. مـــا كـــان (ma kana). Deze wordt vervoegd als kana - dus het ww. 'zijn' in de voltooide tijd - maar dan met de ontkenning van de verleden tijd ervoor. In les 7.4 was het tabel van de pers. vnw. al bekend. Vanaf nu moet dit uit het hoofd. Alle overige lessen spreken voor zich. Bij elke oefening zijn in de les twee voorbeelden gegeven hoe deze zouden moeten worden aangepakt. Het is handig om bij elke nieuwe oefening steeds terug te blikken op de voorgaande theorie.

Het huiswerk voor de volgende keer:
- Het oude huiswerk van de ZZZ van lesweek 6+7 zijn nog niet af, dit geldt ook voor de vervoegde 6 rijen;
- Het dictee van blz. 57 wordt pas afgenomen als daaraan toegekomen wordt;
- Maak alle oefeningen van les 7. Laat de 4e oefening als laatste.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
29/11/2013
01:26
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- LESWEEK 9 Dinsdag 26 november -

De les ving aan met het behandelen van onze oude ZZZ. Wij zijn tot onze derde zin gekomen van lesweek 7. Naar aanleiding van onze zinnen is er kort uitleg gegeven over het correct noteren van het meervoud wanneer deze gevolgd wordt door een persoonssuffix of een bezitsconstructie (zie hiervoor blz. 170 bij 'let op'). Deze zelfde regel geldt ook voor de tweevoudsvorm (zoals vermeld staat bovenaan blz. 173). Ter illustratie:

[ev.] (Eén) leraar - مـــعـــلـــمٌ
[mv.] Leraren - مـــعـــلـــمُـــونَ
[ "van" constr.] De leraren van de school - مــعــلــمُــو الـــمـــدرســـةِ <-- geen ن
[persoonssuffix] Zijn leraren - معلمُوهُ <-- geen ن

[2-voud] Leraren - مـــعـــلـــمـــانِ
[ "van" constr.] De twee leraren van de school - مـــعـــلـــمـــا الـــمـــدرســـةِ <-- geen ن

Na dit hebben wij de conversatie van les 7 gelezen.
Tot slot zijn de opgaven besproken. Wij zijn gekomen tot oef. 7 (8 + 10 worden nog nagekeken, 9 hoeft nog niet gemaakt te worden).

Het huiswerk voor de volgende keer:
- De ZZZ van lesweek 7 worden nog behandeld en zo ook de 6 rijen;
- Maak nieuwe ZZZ;
- Bereid voor het dictee van blz. 58+59;
- Verstuur les 7 digitaal indien nog niet gedaan.

Succes,

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
08/12/2013
14:32
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- LESWEEK 10 Dinsdag 3 december -

In deze les hebben wij uitvoerig de ZZZ behandeld en zijn er veel korte vragen gesteld over verschillende onderwerpen. Wij zijn nu bij de ZZZ van lesweek 9 beland. Net als bij lesweek 8 zijn er geen ZZZ voor de volgende keer. Het huiswerk blijft hetzelfde zoals de week hiervoor, want dit alles is nog niet in zijn geheel af. Denk er wel aan dat de oude ZZZ altijd moeten worden meegenomen ter correctie indien ze nog fouten bevatten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
22/12/2013
12:48
Avatar
tilmid
New Member
Members
Forum Posts: 1
Member Since:
22/12/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- LESWEEK 12 Dinsdag 17 december -

In deze les hebben wij de theorie van hoofdstuk 8 behandeld (bepaaldheid/onbepaaldheid, bezitsconstructie en voorzetsels). Een enkele aanvulling op de tekst in het boek:

Bij bezitsconstructies waarbij meerdere bijvoegelijke naamwoorden worden gebruikt voor de verschillende elementen (zie bv "het kleine hart van de grote hond" op blz 138), kan het onduidelijk worden op welk zelfstandig naamwoord het bijvoegelijke naamwoord van toepassing is, indien er sprake is van zelfstandige naamwoorden van hetzelfde geslacht. Dit wordt des te ingewikkelder indien er sprake is van meervoudige bezitsconstructies. Voor het plaatsen van het bijvoegelijke naamwoord op de juiste positie in de zin (zodat deze slaat op het woord waarop het bijvoegelijk naamwoord van toepassing is) geldt in het Arabisch een andere regel dan in het Nederlands:

In het Nederlands worden de bijvoegelijke naamwoorden direct naast (voor) het zelfstandige naamwoord geplaatst: aA bB cC (het kleine hart van de grote hond van de oude man)
In het Arabisch is de regel: ABC cba (hart hond man oud groot klein).

Men kan ingewikkelde of ambigue bezitsconstructies overigens vermijden door gebruik te maken van het voorzetsel 'li' ( ل ), waarmee in bovenstaand voorbeeld ook de relatie tussen het hart en de hond of de hond en de man kan worden aangegeven,

Komende twee weken is er geen les ivm de vakantie. Eerstvolgende les is op 7 januari 2014. Huiswerk is het maken van alle oefeningen van hoofdstuk 8 (alles t/m blz 146). De vragen in oefening 4 dienen beantwoord, vertaald en naar de docent gestuurd te worden. De vertaling van oefening 7 dient ook naar de docent te worden gestuurd.

Prettige dagen!

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
09/02/2014
19:50
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- LESWEEK 15 & 16 Dinsdag 18 & 15 februari -

Tot dusverre hebben wij de theorie van les 9 behandeld tot 9.3. Waar het v.w.b. de t.t. in de kern om draait, is dat telkens de tweede radicaal (van de 3 RRR's) verandert wanneer het ww. vanuit de v.t. in de t.t. wordt gezet. Om de t.t. te weten moet men eerst bekend zijn met de v.t.

Indien het ww. een َ (fatha) heeft in de v.t., dan kan deze ofwel in de t.t. een kasra ِ of een damma ُ krijgen. Een ww. als voorbeeld is فـعـل ; de R2 daarvan kan theoretisch alle drie de naamvallen hebben, in dit geval is 'faela' in de t.t. ook nog een fatha. Voor een ww. dat kasra als R2 heeft, geldt dat deze altijd verandert naar een fatha. Voorbeeld ('shariba'): شَــرِــبَ wordt شَــرَــبَ. Tot slot verandert een ww. met een damma op de R2 in een damma; hij blijft dus altijd onveranderd. Als er verder in de t.t. het ww. begint met een و (waw), dan vervalt hij compleet.

Huiswerk voor de volgende keer:
- Maak ZZZ;
- Bestudeer de theorie van les 9;
- Maak van de oude werkwoorden van les 6 de t.t. ervan;

Hieronder volgt de wijziging die R2 krijgt voor deze oude werkwoorden om ze correct in de t.t. te noteren, te beginnen bij blz. 97 linkerzijde.

Binnengaan -> damma
Doen -> fatha
Kennen -> kasra
Leren -> damma
Schrijven -> damma
Slaan -> kasra
--(blz. 98)--
Kijken -> damma
Terugkomen -> kasra
Uitgaan -> damma
Verlaten -> damma
(Ver)zoeken -> damma
Vragen -> fatha
(Weggaan) -> fatha
Wonen -> damma
begrijpen -> fatha
(Be)rijden) -> fatha
...rest heeft automatisch dus ook de fatha t/m 'werken'
---(blz. 99)--
(De waw weglaten)
Aankomen -> kasra
Vinden -> kasra
Leggen, zetten -> fatha
Nemen -> damma
Eten -> damma

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
16/02/2014
19:16
Avatar
Huiswerk
Member
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
23/03/2013
sp_UserOfflineSmall Offline

- LESWEEk 17 Dinsdag 11 februari -

In deze les hebben wij voortgang gegeven aan les 9. We zijn vanaf 9.3 verder gegaan en zijn t/m 9.5 gekomen.

Het Arabisch kent taalkundig 3 categorieën relevant voor de vervoegingen:

1) Werkwoorden:
- v.t. (blz. 97)
- t.t. (blz 159)
- toek.t

2) Namen & bv. nw.:
- Mannnelijk of vrouwelijk -> e.v., 2-voud of mv.

3) Letters: alles wat niet in bovenstaande geplaatst kan worden. Het gaat hierbij om bijwoorden; men denke aan: op, dan, dus, omdat, etc.

Verder zijn er verspreid over les 9 bepaalde nieuwe werkwoorden die men moet leren en die uiteraard v.w.b. hun t.t. de juiste vervoeging moeten hebben (R2).

Wassen: غــســل (ghasala -> R2: kasra)
Zitten: حــلــس (halasa -> kasra)
Naar beneden komen: نــزــل (nazila -> kasra)
Breken: كــســر (kasara -> kasra)
Vluchten: هــرــب (haraba -> damma)
Hard roepen/schreeuwen: صــرــح (sariha -> damma)
Koken: طــبــح (tabaha -> damma)
Bedanken: شــكــر (sakara -> damma)
Opstaan: نــهــض (nahada -> fatha)
Openen: فــتــح (fahima -> fatha)
Produceren: صــنــح (sanaha -> fatha)
Beginnen: بــدــا (bada'a -> fatha)

Losse opmerking:
Voeg op de woordenlijst op blz. 157 de اً (an-uitgang) na de 'ra' bij 'Wat een pech/geluk!". De يا (ya) is altijd een oproepletter, wat betekent het dat woord dat volgt altijd een lijd. vw. is, vandaar de an-uitgang.

Huiswerk voor de volgende keer:
- Maak ZZZ
- Idem voor opdrachten uit les 9 (zonder specifieke volgorde)

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 229
Currently Online:
Guest(s) 29
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 220
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1620
Posts: 1890
Newest Members:
Eric Beckers, Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.