ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Les 16, 8 februari 2018, Amersfoort
10/02/2018
12:29
Avatar
marcel_d
Member
Members
Forum Posts: 32
Member Since:
24/12/2016
sp_UserOfflineSmall Offline

Huiswerk behandeling
We hebben vandaag eerst een uur voorafgaand aan de les samen oefeningen van huiswerk doorgenomen. Zinvol om te oefenen met uitspraak.

Deze keer in hoger tempo ook de oefeningen behandeld, door uitspraak oefenen vooraf.
Wel veel tijd besteed aan laatste oefening (oefening 4, bladzijde 130). Deze oefening is lastigste oefening van dit hoofdstuk. Hoewel de materie niet heel ingewikkeld is (toepassen werkwoordvervoeging met persoon suffixen) is de combinatie en feit dat beiden relatief nieuw zijn voor ons, even een tijdvreter.

De zeven zinnig zinnen omwille van de tijd deze keer niet behandeld.

Theorie
We hebben aandacht besteed aan de Nisba vormen, het afgeleide bijvoeglijk naamwoord.
Nisba vormen zijn te maken door van het zelfstandig naamwoord de mannelijke vorm als basis te nemen.
Zij worden gebruikt voor geografische afleidingen (bv Nederlands , Nederlander en Nederlandse), abstracte termen (Marxisme, Christendom) of bijvoeglijke naamwoorden die in het Nederlands verwant zijn met woorden eindigend op ‘-lijk’, ‘-isch’, ‘-achtig’ en ‘-tig’.

Door aan de basisvorm يّ toe te voegen (mannelijk) of يّة toe te voegen (vrouwelijk) maak je nisba vormen.

Daarbij de volgende richtlijnen:
- Woorden die in de basis eindigen op ية of ا krijgen een nisba vorm door يّ/ يّة te plaatsen achter de letter die voor ية of ا staat.
- Als een land een lidwoord heeft, dan valt dit weg bij de nisba vorm.

- De bepaalde vorm van de nisba bij een land geeft de taal aan (الهولَنْدية = het Nederlands)

Zie verder ook bladzijde 125/126 in het boek

Ontkennend beantwoorden van een vraag (zie ook huiswerk, dit is toepasbaar bij oefening 10).

Om een vraag ontkennend te beantwoorden moet je je afvragen wat je wil zeggen.
- Ontkennen van bijvoeglijk naamwoord in tegenwoordige tijd, in dat geval gebruik je لَيسَ (‘niet zijn’)

Is de man groot?
هل الرَّجُلُ كَبيراً ؟
Nee, de man is niet groot.
لا ,لَيسَ الرَّجُلُ كَبيراً

- Ontkennen van bijvoeglijk naamwoord in verleden tijd, in dat geval gebruik je ما كانَ.

Was de man groot?
هل كانَ الرَّجُلُ كَبيراً ؟
Nee, de man was niet groot.
لا, ما كانَ الرَّجُلُ كَبيراً

- Ontkenning van de handeling in verleden tijd, in dat geval gebruik je ما voor het werkwoord in de verleden tijd.

Heb ik de les geschreven?
كَتَبْتُ الدَّرسَ؟
Nee, ik heb de les niet geschreven.
لا, ما كَتَبْتُ الدَّرسَ

- Ontkenning van de handeling in tegenwoordige tijd
Dit wordt later (bij hoofdstuk 9) nog behandeld.

Huiswerk

Verder als huiswerk het volgende:
• Neem schema van paragraaf 7.4 goed in je op!! Herhaling
• Lezen van de theorie op bladzijde 120 tot en met 122. Herhaling
• Oefening 1 bladzijde 128 Nisba mannelijk
• Oefening 2 bladzijde 128 Nisba vrouwelijk (let op, in les vraagt Khaled om vertaling).
• Oefening 9 bladzijde 132 maken en Nederlandse vertaling van vraag en antwoord sturen naar Khaled.
Hanteer hier ook weer de standaard manier van werken bij oefeningen:
- Lees de zin in de oefening voor jezelf in het Arabisch
- Vertaal de zin in de oefening in het Nederlands.
- Vul de zin aan, verbeter hem, etc. Doe datgene waar de oefening voor bedoeld is.
- Vertaal de gemaakte oefenzin terug naar het Arabisch

• Oefening 10 bladzijde 132 maken op zelfde wijze als hierboven.
Let op, zie in theorie de uitleg over ontkennend beantwoorden van vragen.
• Oefening 7 bladzijde 131 vertalen.

ZZZ (Zeven zinnige zinnen).
Deze oefening bestaat uit aantal delen, te weten:
• Maak 7 zinnige zinnen (in Nederlands) en stuur deze via huiswerk op de site naar Khaled. Als onderwerp bij huiswerk (waar je normaal H.5 B.86 O.1 bv invult) vul je nu als onderwerp de volgende omschrijving in: “ZZZ t/m les 6”
• Vertaal de 7 zinnige zinnen ook in Arabisch en schrijf deze op het lijnpapier. Neem deze mee naar de les.
• Gedurende de les leest een persoon een zin voor, de volgende persoon vertaald die zin dan.
LET DUS OP, JE STUURT VIA HUISWERK ALLEEN DE NEDERLANDSE ZINNEN IN.

Marcel
Aantal uren educatie: 22,5+1,5=24,0 uur

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 210
Currently Online:
Guest(s) 1
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 219
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1613
Posts: 1882
Newest Members:
Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun, Sharon Nieman
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.