ForumArabisch.nu | مـعـهــد الـعـربـيـة الآن

Deze ruimte is bedoeld voor vragen en antwoorden over huiswerk en behandelde stof van studenten net zoals docent.
Andere zaken kunt u in het gastenboek schrijven.
Het vorige gastenboek kunt u hier vinden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Avatar
Lost password?
Advanced Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed Topic RSSsp_TopicIcon
Zomerles 3, 21 juni 2018, Amersfoort
24/06/2018
00:06
Avatar
marcel_d
Member
Members
Forum Posts: 32
Member Since:
24/12/2016
sp_UserOfflineSmall Offline

Huiswerk behandeling
Oefeningen 9, 3,4 en 7(gedeeltelijk) behandeld. Oefening 9 (en 10) worden bij de theorie nog nader uitgelegd.

Veel tijd besteed aan oefening 4, bladzijde 130. Deze oefening is lastigste oefening van dit hoofdstuk. Hoewel de materie niet heel ingewikkeld is (toepassen werkwoordvervoeging met persoon suffixen) is de combinatie en feit dat beiden relatief nieuw zijn voor ons, even een tijdvreter. Nu ze uitgebreid behandeld en besproken zijn, maken we deze oefening (voor degene die aanwezig waren) nogmaals opnieuw. Hieronder voor degene die gemist hebben een voorbeeld waardoor je alvast zelf kan bekijken of je het goed begrepen had.

Hanteer bij deze oefening ook weer de standaard manier van werken bij oefeningen:
- Lees de zin in de oefening voor jezelf in het Arabisch
- Vertaal de zin in de oefening in het Nederlands.
- Vul de zin aan, verbeter hem, etc. Doe datgene waar de oefening voor bedoeld is.
- Vertaal de gemaakte oefenzin terug naar het Arabisch

Als voorbeeld nu eerste zin uit de oefening

طلبت = (ver)zoeken, je hebt hier vier opties

طَلَبْتُ = ik (ver)zocht
طَلَبْتَ = jij (m) (ver)zocht
طَلَبْتِ = jij (v) (ver)zocht
طَلَبَت = zij (ver)zocht

هما = hen, als losstaande vorm van hun 2 uit het schema van bladzijde 119 (kijk in tabel bladzijde 119 bij de onderste regel, laatste kolom geeft de losstaande vorm aan)

Wat je nu doet is van de Nederlandse combinatie de zin maken.
Aangezien je 4 opties hebt zijn er dus ook 4 mogelijke zinnen, ik kies in dit geval van de eerste optie en maak dan de zin “ik zocht hen” en vertaal dat naar Arabisch door losstaande vorm van persoonlijk voornaamwoord als suffix aan werkwoordvorm toe te voegen (zie de één na laatste kolom in schema van bladzijde 119 waar je voorbeeld daarvan ziet staan)

طَلَبْتُهُما = ik zocht hen.

Overige huiswerk omwille van de tijd deze keer niet behandeld.

Theorie

Bladzijde 119 van het boek is het schema dat je tot einde van boek 2 nodig zal hebben. Het is met andere woorden het belangrijkste schema dat we leren. Bestudeer dus goed.
Op bladzijde 120 tot 123 worden wat bijzonderheden met betrekking tot dit schema genoemd. Hieronder wat we in de les behandeld hebben, maar lees naast schema op bladzijde 119, ook deze bladzijdes 120-123 goed door!!

Als extra toelichting op bladzijde 120:
- Je kan een persoonlijk voornaamwoord als los woord in de zin zien, je krijgt dan bijv. los het woord أَنتَ (je/jou) in een zin als أَينَ أَنتَ؟. (Waar ben je?)

- Als uitgang van een werkwoord kun je ook persoonlijk voornaamwoord aantreffen. Bijv. فَعَلْتَ vertaal je als “je deed (m)”. Je ziet hier dus door de uitgang van het werkwoord het persoonlijk voornaamwoord terug.
In boek zie je dat wanneer je persoonlijk voornaamwoord benadrukt je dit ook aan werkwoord met correcte uitgang kan toevoegen, dus فَعَلْتَ أَنْتَ “JIJ deed (m)”

- Als het persoonlijk voornaamwoord in de zin lijdend voorwerp is voeg je de persoonssuffix toe aan het werkwoord.
In de zin “Zij sloeg hem” is hem lijdend voorwerp. De persoonssuffix voor hem (volgens schema op bladzijde 119) is هُ, in dit geval wordt dit toegevoegd aan de werkwoordsvorm van zij sloeg ضَرَبَتْ en vormt zo gehele zin : ضَرَبَتْهُ

- Als het persoonlijk voornaamwoord in de zin aan een voorzetsel is gekoppeld voeg je de persoonssuffix toe aan het voorzetsel
In de zin “Ik ging met haar weg” is haar gekoppeld aan voorzetsel met. Dit wordt in het arabisch dan als één woord gezien: مَعَها.
De hele zin bestaat dan dus uit werkwoord met ik-uitgang (ik ging weg = دَهَبْتُ) en het voorzetsel met persoonssuffix (met haar = مَعَها), en vormt zo de gehele zin
دَهَبْتُ مَعَها

Als extra toelichting op de punten van bladzijden 121-123:
- Indien de uitgang van het zelfstandig naamwoord een kasra is, dan krijgt de suffix bij het zelfstandig naamwoord ook een kasra.
Dit betreft punt 1 van bladzijde 121

in huis = في بَيْتِ
in zijn huis = في بَيْتِهِ

- Indien een suffix wordt toegevoegd aan de 2e persoon mannelijk meervoud dan wordt tussen de oorspronkelijke uitgang en de suffix een “waw” toegevoegd.
Dit betreft punt 5 van bladzijde 122

jullie dronken = شَرِبْتُم
jullie dronken het (drankje) = شَرِبْتُموهُ

Vervolgens hebben we oefening 9 van het boek behandeld, Hierin moet je vragen bevestigend beantwoorden, in tegenstelling tot oefening 10 van deze les, waarin je ontkennend moet beantwoorden.
Omdat ik niet zeker weet of ontkenning al eerder is besproken, herhaal ik een deel van de theorie die ik eerder bij hoofdstuk 7 heb gehad, gecombineerd met de theorie van deze les.

Om een vraag bevestigend te beantwoorden moet je je afvragen wat je wil zeggen.

- Bevestigen van een positief gestelde vraag kan gewoon met “ja”

Is de onderwijzeres in de kamer?
هَل المُعَلِّمة في الغُرْفة ؟
Ja, de onderwijzeres is in de kamer
نَعَم, المُعَلِّمة في الغُرْفة

- Bevestigen van een ontkennend gestelde vraag door middel van vervoeging van لَيسَ (niet zijn) doe je door middel van woord بَلى
Let daarbij op, om “niet zijn” vragend te maken zet je er het vraagwoord ‘a voor.

Is de onderwijzeres niet in de kamer?
أَلَيسَت المُعَلِّمة في الغُرْفة ؟
Nee, de onderwijzeres is wel in de kamer
بَلى, المُعَلِّمة في الغُرْفة

Om een vraag ontkennend te beantwoorden moet je je afvragen wat je wil zeggen.

- Ontkennen van bijvoeglijk naamwoord in tegenwoordige tijd, in dat geval gebruik je لَيسَ (‘niet zijn’)

Is de man groot?
هل الرَّجُلُ كَبيراً ؟
Nee, de man is niet groot.
لا ,لَيسَ الرَّجُلُ كَبيراً

- Ontkennen van bijvoeglijk naamwoord in verleden tijd, in dat geval gebruik je ما كانَ.

Was de man groot?
هل كانَ الرَّجُلُ كَبيراً ؟
Nee, de man was niet groot.
لا, ما كانَ الرَّجُلُ كَبيراً

- Ontkenning van de handeling in verleden tijd, in dat geval gebruik je ما voor het werkwoord in de verleden tijd.

Heb ik de les geschreven?
كَتَبْتُ الدَّرسَ؟
Nee, ik heb de les niet geschreven.
لا, ما كَتَبْتُ الدَّرسَ

- Ontkenning van de handeling in tegenwoordige tijd
Dit wordt later (bij hoofdstuk 9) nog behandeld.

Huiswerk

Khaled heeft de ‘zeven onderwerpen’ benoemd. Voor elk onderwerp geldt dat je er iets over moeten vertellen. Hieronder eerst de onderwerpen, daarna hoe we dit aanpakken.

1. Jezelf
2. Je familie
3. Jouw huis
4. Jouw straat/wijk
5. Jouw werk
6. Jouw hobby
7. Nederland

De uitvoering van de zeven onderwerpen is als volgt:
- Denk simpel, gebruik zoveel mogelijk woorden die je (al) kent.
- Schrijf voor alle onderwerpen, in het Nederlands, per onderwerp, op een apart vel papier wat je wil vertellen. Door dit voor alle onderwerpen tegelijk te doen voorkom je dat je na de eerste 2 onderwerpen alles al ‘opgebruikt’ hebt.
- Ga uit van situatie dat je dit verteld aan iemand in een Arabisch land, dus een onbekende.

Voor de volgende keer neem je de vertelling van onderwerp 1 mee (in Nederlands) en kun je Khaled om hulp vragen bij de woorden die je nog niet kent. De les erop vertellen we dan het eerste onderwerp aan elkaar. Tegelijk kun je dan onderwerp 2 meenemen en ook daar weer de onbekende woorden aan Khaled vragen. Zo gaan we dus per les 1 onderwerp delen met elkaar en 1 onderwerp voorbereiden.

Verder als huiswerk het volgende:
• Neem schema van paragraaf 7.4 goed in je op!! Herhaling
• Lezen van de theorie op bladzijde 120 tot en met 122. Herhaling
• Herhaal oefening 4 van blz 130
• Maak een conversatie zoals op bladzijde 126/127 en stuur de Nederlandse zinnen via de website naar Khaled. Naam van de conversatie is ‘kennismaken’
LET DUS OP, JE STUURT VIA HUISWERK ALLEEN DE NEDERLANDSE ZINNEN IN.

Marcel

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites
Forum Timezone: Europe/Amsterdam
Most Users Ever Online: 210
Currently Online:
Guest(s) 2
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Leonie Wulftange: 82
Ischa87: 70
David: 69
Loes Akay: 66
donnapiet: 61
Ramon Van Romeen: 45
Member Stats:
Guest Posters: 10
Members: 219
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 2
Forums: 8
Topics: 1613
Posts: 1882
Newest Members:
Dries Bouchayou, Hagar Boers, Esmeralda Doppenberg, Afke Schaart, Pelin Olgun, Sharon Nieman
Administrators: Khaled: 35, marcel: 4
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • NuJIJ
  • RSS
  • PDF
  • Print
  • LinkedIn
  • Add to favorites

Comments off

Comments are closed.